Renovering af lofter, hvad havde I gjort?

Hej,

Jeg står over for en indvendig renovering af et hus fra 1981.

I den forbindelse planlægger jeg at fjerne de eksisterende profilbrædder i lofterne og i stedet montere to lag gips. Under profilbrædderne sidder der en dampspærre, som ikke er tæt i kanterne. Der ligger 350 mm isolering på loftet.

Mit spørgsmål er derfor:Bør jeg benytte lejligheden til at udskifte den utætte dampspærre, når profilbrædderne alligevel skal ned? Og hvis jeg vælger at etablere en helt tæt dampspærre, bør jeg så også installere et ventilationsanlæg for at sikre et godt indeklima?

På forhånd tak for hjælpen.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man renovere noget er det umuligt at få det lige så godt som hvis man havde lavet det rigtigt fra starten, så jeg ville nok bare bruge den eksisterende dampspærre og så tape den langs kanten og gøre den så tæt som muligt. Det kræver dog at du kan tage listeloftet ned uden at ødelægge dampspærren. 
Jeg kan ikke se at du skal etablere ventilationsanlæg.
Hej perhans, 

Hvis jeg går ud fra, at den eksisterende dampspærre ikke kan bevares, og jeg i stedet monterer en ny, som er helt tæt – vil det så ikke gøre det nødvendigt at installere et ventilationsanlæg for at sikre et sundt indeklima?
Det mener jeg ikke, tror du overvurdere hvor tæt du gør huset bare ved at skifte dampspærren.
hvis den utætte dampspærre har været primære ventilation tror jeg du har større problemer i vente end et ventilationsanlæg.

Personligt ville jeg overveje det, selvom det næppe er super enkelt at installere nedefra. Gevinsten hos os var mærkbart bedre indeklima og 1000% bedre aftræk på badeværelset (før ud i det fri), toilettet (før vindue alene) og pilleovn (nu med frisk luft lige ned på den så varmen meget bedre fordeles i huset og den brænder mere effektivt virker det til omend en mild vinter også spiller ind)
HrT skrev den 25-04-2025 12:19:04

hvis den utætte dampspærre har været primære ventilation tror jeg du har større problemer i vente end et ventilationsanlæg.

Personligt ville jeg overveje det, selvom det næppe er super enkelt at installere nedefra. Gevinsten hos os var mærkbart bedre indeklima og 1000% bedre aftræk på badeværelset (før ud i det fri), toilettet (før vindue alene) og pilleovn (nu med frisk luft lige ned på den så varmen meget bedre fordeles i huset og den brænder mere effektivt virker det til omend en mild vinter også spiller ind)

Hej HrT, 

Hvad mener du med “større problemer”? Hvad kan dette være?

Og hvad er ikke super nemt at installere nedefra?

Vh

Annonce
Tbuilder skrev den 25-04-2025 17:15:12

HrT skrev den 25-04-2025 12:19:04

Hej HrT, 

Hvad mener du med “større problemer”? Hvad kan dette være?

Og hvad er ikke super nemt at installere nedefra?

Vh

Rørene. 

Varm luft kan kondensere i isoleringen med trælse følger til virke. 
Ville nok sætte en ny PE folie op - og så gipsplader - og så ikke mere.

Hvis fugtigheden er for høj i huset - så vinduerne dugger - så ville jeg overveje mere ventilation.
Tak for svarene. Jeg prøver med ny dampspærre og dernæst ventilationsanlæg, hvis fugtigheden kræver det. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis