Er dette lukkeventilen til indbygningscisterne (Geberit)

Hej LDS,
Jeg skal have afkalket min indbygnings cisterne fra Geberit, da toilettet løber.
Er den markerede enhed denne ventil, synes ikke jeg kan finde andet, der ligner en ventil nemlig?
Den har et unbrakonøgle udsnit i bunden, gætter på at det er til at fastholde denne, imens der skrues på det blå af ventilen med en svensknøgle?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den øverste del (blå eller grå belægning) er den møtrik der holder vandrøret på plads, den må du ikke dreje på. 
Så mon ikke det er unbraco skruen der skal drejes. Du skyller ud, så den tager vand ind. Så kan du dreje på skruen og høre om vandtilførsel stopper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand og tak for svaret, 
Ok jeg lukker for vandtilførslen med unbrako nøgle (ikke ved at skrue på den grå/blå del, tak for at påpege dette), skyller ud, hælder vand iblandet afkalkningsmiddel ind og lader det virke i en time. Skyller ud, slår vandtilførsel til igen og samler cisternen igen.
Jeg har før afkalket ved blot at hælde afkalkningsmiddel ind i det vand, der kommer efter en skylning før flyderen lukker for vandet. Kan ikke rigtigt se hvilken forskel det skulle gøre at gøre det på din måde. Andet end større risiko for spildt afkalker for så stort er hullet jo heller ikke. 
Du vil få noget mere effekt ved at lade det virke natten over, - en time er ikke meget til at opløse kalkaflejringer, tror ikke det vil nå at gøre nogen forskel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis