24 volt DC motor hastighedsregulering.

Styringen i min over 50 år gamle migatronic co2 svejser er kaput, en ny universal styring koster ikke mange kr fra Kina.
Men trådmotoren har 4 ledninger ført frem til styringen (felt og rotor hver for sig), og kineserstyringen regulere bare med 2 ledninger plus og minus.

Tænker der må være en mening med at de fire ledninger er ført frem til styringen  ??

Men er sådan en dc motor normalt ikke en seriemotor, hvor felt og rotor er i serie. ?

Tråd Motoren er pos 17 på billedet...

Vi prøver igen, i morgen --
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En seriemotor har, som du skriver felt og roto,r i serie. Det betyder at feltviklingen skal kunne føre samme strøm, som går gennem ankeret. En seriemotor må ikke køre ubelastet. 
Den motor du viser tyder på en shuntmotor. Det betyder, at shunten får spænding uafhængig af strømmen gennem ankeret. Ved belastning øges strømmen kun gennem ankeret i modsætning til seriemotoren, hvor strømmen øges gennem både shunt og anker. Prøv at regulere motoren ved at koble shunten og ankeret parallel og reguler på den måde. Du skal teste omdrejningsretningen. Den kan ændres ved at bytte f.eks shuntledningerne.

fase
Parallelkobling er i min mening en dårlig ide.
Jeg tænker nærmere at feltviklingen får konstant spænding fra styringen (analogt til en permanentmagnet-motor).
Hastigheden styres ved at ændre spændingen til ankeret (børsterne/kullene).
At variere både felt- og ankerspænding giver mest et kaotisk resusltat.
Ja det kunne være en shuntmotor, må nok indrømme den kender jeg intet til.

Vil man så kunne køre forskellig spænding på shunt og anker, for at regulere hastigheden, eller skal de bare parallel forbindes  ??

Det kunne måske være en kombination af shut og serie motor en compound motor.. 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
je_ns skrev den 24-04-2025 20:56:49

Vil man så kunne køre forskellig spænding på shunt og anker, for at regulere hastigheden, eller skal de bare parallel forbindes  ??

En shuntmotor fungerer nøjagtigt som en DC motor med permanente magneter. Feltviklingen svarer til de permanente magneter, dvs. konstant magnetisk felt.

Hastigheden varieres ved at regulere spændingen til ankeret (= "rotoren").

Annonce
Bent Andersen skrev den 24-04-2025 22:49:07

je_ns skrev den 24-04-2025 20:56:49

En shuntmotor fungerer nøjagtigt som en DC motor med permanente magneter. Feltviklingen svarer til de permanente magneter, dvs. konstant magnetisk felt.

Hastigheden varieres ved at regulere spændingen til ankeret (= "rotoren").

Så giver det jo god mening at alle 4 ledninger er ført op til styringen..

Så kom der syn for sagen, fik gravet trådmotoren frem og gjort den ren, så kom der den fineste typeplade frem  

Og det er en shuntmotor..
Men har også en anden trådmotorliggende, har lige kikket på den, og den har kun 2 ledninger, og vist med permanentmagneter ​i felten, så nok nemmere at bruge hvis det bliver kineser styringen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis