Afkalke vandvaremer

Vi har en metro vandvarmer 30 l i kolonihavehuset, som er 10 år gammel. Den kan kun åbnes foroven, så man kan ikke bare skylle den ud og fjerne kalk nedefra, som man gør på de store. Vi har tænkt at bruge skiftevis citronsyre og eddikesyre, som hældes i foroven (der hvor der er adgang til anoden) Lade det stå og så skylle igennem lidt efter lidt. Er der noget indeni der kan tage skade? Eller er der andre metoder?

hape
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Jeg kender ikke lige den vandvarmer, men det tager vel kun få minutter at pille den ned. Så kan du vende åbningen nedad, og få kalkfladerne ud. Varmelegemet kan også tages ud. Det kan du så afkalke med citron- eller eddikesyre.

Søren O
Hullet er ikke ret stort, og jeg måtte skære hul i flamingoet for at tage anoden ud. Den er ikke helt "færdig" men overvejer at skifte den ved samme lejlighed.
Kan ikke forestille mig at der er plads til at få et varmelegeme ud. Min tanke var at hælde eddikesyre/ citronsyre ned i hullet og lade det arbejde og så tømme af. Spørgsmålet er om det kan opløse et måske tykt lag kalk, og om varmelegemet mm kan tage skade af det? 

hape
Varmelegemt er jo blevet monteret på wt tidspunkt og må derfor kunne tages ud og blive afkalket. Beholderen er sikkert emaljeret indvendig.

fase
Hart hørt at man kan risikere at varmelegemet står af hvis man afkalker, fordi der skal være et beskyttende lag omkring det. Har nogen oplevet at dette sker, hvis man afkalker?

hape
Det beskyttede lag skal ikke være kalk. Varmelegemet kan stå af, hvis det er omgivet af kalk, fordi det ikke kan komme af med varmen.

fase
Det må være en vandvarmer med rør opad , det letteste er at afmontere vandvarmeren og pille varmelegemet ud , jeg har altid brugt et højt spaghetti glas hvor varmelegemet lige kan være i , brug varm eddike eller eddikesyre , selve beholderen fyldes med vand med eddikesyre , det står natten over og er klar til at få en tur med en børste ...........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis