asbest i rørbøjning?

hej alle

jeg er i tvivl om hvad dette er? for det er jo ikke rørisolering, men inde i selve samlingen af rør. har hørt at det nok bare er hør som man brugte før teflon tape i samlinger, men kan det være asbest-tekstil eller snor der stikker ud?

det er inden i min lejlighed i samlingerne på varmerørene bla. ved radiator, der stikker små tråde ud.

vh stine 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er med langt overvejende sandsynlighed pakgarn lavet af hør. Ofte stikker der der lidt rester ud. Det bruges stadig ved renovering af ældre drikkevandsinstallationer og varmeinstallationer. Det er ikke asbest da man som udgangspunkt slet ikke har brugt det som pakning i den slags samlinger. Men kan godt forstå din bekymring. Har der været asbestholding isolering i en bøjning (hård isolering) kunne det til en forveksling godt ligne rester der ikke var fjernet.
Du kan læse mere her om hvor det mere præcist er brugt i byggeriet som bevidst tilsætning:
https://at.dk/arbejdsmiljoe/asbest/asbest-i-arbejdsmiljoeet/byggematerialer-med-asbest/

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
tak for svar. :)

jeg skal vel ikke gå ud fra at der har siddet isolering omkring mine rør  her i lejligheden? det tror jeg virkelig ikke.

vh
StineSonne skrev den 24-04-2025 14:33:57

tak for svar. :)

jeg skal vel ikke gå ud fra at der har siddet isolering omkring mine rør  her i lejligheden? det tror jeg virkelig ikke.

vh

Det kan der havde gjort - men det er usandsyligt. Traditionelt har man isolereret varme rør i kolde omgivelser (kælder osv) og varme rør i varme omgivelser på lange lige stræk.

Vil du havde ro i sjælden koster en test du sender ind til et laboratorie under 1000 kr. Men sprøger du et professionelt asbest-saneringsfirma eller laboratorium vil de sandsynligvis ikke anbafale dig at teste da sandsynligheden er meget, meget lille for at det skulle være andet end ldit ekstra pakkgarn der stikekr ud fra samlingen.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Billederne viser samlinger lavet med pakgarn, der ikke indeholder asbest af nogen art. Rørene omkring ventilerne er og har ikke været isolerede på nogen måde og slet ikke med asbest. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis