Træteressen synker

Jeg har lavet en 6-kantet træteresse og bygget et drivhus ovenpå.
Ny synker den ene side af teressen.
Jeg har banket 8 stolper ca 80 cm ned som teressenen hviler på.
Jorden er ret fugtig fordi grundvandet står højt.
Den eneste plan jeg har er at forsøge at hæve siden med en donkraft og så sætte et par pæle yderlig,  med en stor flise under og beton omkring.
Der er et lerlag ca 40 cm nede som de nuværende pæle er banket igennem.
Under lerlaget kommer vandet.
Er dette lerlag mere bærende så det giver mening at sætte de nye stolper ovenpå dette i stedet for at bore igennem
Alle gode forslag og erfaringer modtages 😀
Mvh
Kirsten

Jeg-prøver-bare
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kirsten, hvor tykke er de pæle du har banket ned? og hviler terassen kun på de otte pæle?
Ja det hviler på en stolpe i hvert hjørne plus 3 gennem midten.
Stolperne er 70 mm Ø.
Teressen er 4 m i diagonal mål

Jeg-prøver-bare
Teressens opbygning

Jeg-prøver-bare
Ok, det er rigtigt meget vægt på et meget lille punkt (Spidsen af en Ø70 pæl) ned i blød jord. Tror du skal arbejde med at fordele vægten over et meget større område. 

Mange lægger deres terassestrøer på fliser som ligger direkte på jorden. Støbes der pæle ned, er det typisk et hul på Ø100 fyldt med beton som dermed både har en flad bund, men også en stor friktionsmodstand i selve hullet.

Mit forslag vil være at klodse rammen op hele vejen rundt med betonfliser og plastikkiler. Husk at sikre kilen med en skrue gennem strøen. Det bliver nok ikke det kønneste at kigge på, men så kan du sætte et dækbrædt hele vejen rundt for at skjule det.

Håber det ​giver mening, ellers skriv

Mads

Hjøllund skrev den 24-04-2025 09:33:32

Ja det hviler på en stolpe i hvert hjørne plus 3 gennem midten.
Stolperne er 70 mm Ø.
Teressen er 4 m i diagonal mål

Hvis du skal have den sunkne del op igen undgår du nok ikke at grave et par store og dybe huller. Du skal ned til bærende lag og fylde det op med beton. Heri sætter du et par nye stolper. De kan så bruges til at hæve konstruktionen igen. Og læg gerne fliser ind under så meget du kan nå på resten. (Husk noget murpap imellem træ og fliser)

Annonce
Tak for råd. Ud over ekstra stolpe med flise under, vil jeg klodse op hele vejen rundt med ekstra fliser
Tak 😀

Jeg-prøver-bare
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis