kan man undlade at fuldspartle et gipsloft?

Hej,
Jeg påtænker at opsætte et gipsloft med Knauf ultraboards som har 4 forsænkede kanter. Jeg håber på at kunne nøjes med at kun at spartle de nedsænkede samlinger (efter der er lagt papirstrimmel i) + skrue huller. Mit spørgsmål er nu om der er nogen der har erfaring med at undlade fuldspartling? jeg er selvfølgelig interesseret i et "glat loft". Planlagt fremgangsmåde;

1) Spartle samlinger + skrue huller
2) slibe + spartle (x antal gange)
3) Male (x antal gange, 2 gange?)

Mvh Jakob
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan man sagtens. Resten af pladen er allerede mere lige end de fleste kan spartle, så det er de færreste der kan lave det pænere med fuldspartling.

Selvbygger med stort S. 
Tak for hurtigt svar - Flere jeg har talt med har sat filt op, igen er det virkelig nødvendigt, kan man ikke blot male direkte på gipspladen?

/Jakob
Man kan principielt godt undlade det - men 1) det er væsentligt sværere at få en mere homogen flade når man kun har malingen til at skabe dette i = på trods af at loftmaling er supermat i glansen så er det er megasvært at undgå synlige rullespor, filt eliminerer dette problem, og 2) den mindste bevægelse i underlaget kan skabe meget smalle revner ved spartelsamlinger - især ved kortkant samlinger, filt  armerer overfladen mod disse og er i stand til i de fleste tilfælde at skjule dem.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er meget normalt praksis kun at spartle samlinger på gips så det kan godt lade sig gøre. Skruehuller spartles 2 gange. Der lægges papirstrimmel i alle samlinger med spartelmasse der er godkendt til det og herefter spartles samlingerne 2 gange. Filt på lofter er fuldstændig unødvendigt.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også