Sorte aflejringer på maling

Hej,

Jeg har fået en masse underlige, sorte aflejringer på sommerhuset - er der nogen der har en idé om hvad det kan være? Det ligner næsten det er noget der "trækker ud" af malingen? Hvis man kører fingeren over får man sådan lidt kul-agtige farvninger.
Det er kun på den sydvendte side, og jeg gav træbeskyttelse for 4 år siden. 
Håber nogen kan hjælpe med at afklare hvad det kan være (og måske endda hvad/om jeg bør gøre noget ved det )😎
Mvh
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner træet er ved at rådne, prøv om du nemt kan trykke en tynd skruetrækker eller en knivspids ind i de berørte områder, så kan du nemt mærke om træet er mørt.

Men ellers en gang algebehandling og vask, afrensning af løst maling, og så en ny gang træbeskyttelse..

Det er bedst at tjekke med en fugtighedsmåler om træet er tørt nok til en gang maling.

Vi prøver igen, i morgen --
Det ligner svamp/mos som gror på træværket. Du kan sikkert vaske det af.  

Det kommer i de små revner og spækker der er i træværket. Det ligner at det snart skal have en gang maling til. Gav du det en eller to gange for 4 år siden?
Det er svamp/skimmel af en eller anden art.
Jeg ville vaske det af med Rodalon til udendørs brug eller en anden type husvaskmiddel beregnet til dette.
Og så forkæle huset med en ny gang træbeskyttelse når vejret er til det. 
Ved ikke hvad du har malet med sidst, men måske findes der mærker, som beskytter bedre mod svamp/skimmel end den sidst brugte.

Edit: nå andre var hurtigere, men ret enige  
Tak for svarene!

Jeg gav det kun et enkelt lag træbeskyttelse, og troede faktisk det var nok til 7-8 år da jeg netop købte "et af de velkendte, dyre mærker".
Jeg skal have tjekket for råd så, men der er ingen andre tegn på blødt eller smuldrende træ så jeg tror ikke det er det.

Men er det ikke underligt at det kun er på den sydvendte side? Den side der får allermest sol og varme i løbet af året?
Tror det er fordi træet er udpint og udtørret af solen, et enkelt lag træsbeskyttelse er for lidt til at give den nødvendige beskyttelse mod sol, vejr og vind, hvor især sol er virkelig hårdt ved træet. 
Det giver gode grobetingelser for skimmel/svamp, da overfladen let opfugtes i fugtig vejr. 
Annonce
Desværre er der gået inflation i hvad de skriver af levetid på malerbøtterne. De skriver "op til". Man skal ikke regne med at det holder så længe, medmindre det er beskyttet mod regn og sol.

Hvis du havde givet det to gange, var der nok ikke så mange sprækker, hvor det sorte kan sætte sig. Men arbejdet er selvfølgelig det samme om du skal give det en gang til i sommer. Du bør vaske det meste af det sorte af inden du maler. Du kan prøve med sæbevand og en stiv børste (fx gulvskruppe).
Det lyder som om der er bred enighed omkring udfordringen her :-)

Og så bare lige helt grundlæggende: hvis det er svamp/skimmel af en art bør det kunne vaskes af, og det er ikke noget der sidder "inde" i træet og arbejder videre hvis jeg vasker det synlige væk og giver træbeskyttelse ovenpå? 
Er det kun decideret råd der ikke kan reddes med vask/maling, og som kræver udskiftning af selve træet?
Jeg tror ikke at det er råd. Der er små prikker på malingen omkring de værste steder. Det er typisk for svamp.

Hvis du kan vaske det af, er det ikke råd. Hvis det er råd, vil det let give efter hvis du trykker blødt nogle af de sorte steder med en flad skruetrækker. Hvis der ikke er råd, vil det være som at trykke en skruetrækker mod et skærebræt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også