Cykeldæk for stort til fælg? 28" 700

Mit gamle dæk var mærket 700x380 40-622 og inderdiameter var 62 cm.
Det nye Yosemite 28x1¼ 700x358 40-635 var 64 cm i inderdiameter, hvilket betød a dækket nærmest bare faldt af fælgen.
Jeg troede det var nok bare at se på at der enten stod 28" eller 700, men det er åbenbart tallet efter ETRTO 40 der er det væsentlige at se på?

Jeg kan finde mit dæk her i listen, men det gør det da noget sværere at finde en forhandler der har den rigtige størrelse. Det nyindkøbte dæk der ikke duede, var fra Biltema.

https://www.cykelpartner.dk/blog/cykeldaek-storrelser
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Desværre benytter producenterne sig af et væld af forskellige betegnelser for størrelse som ikke alle er baseret på samme logik. Og butikkerne fx biltema, thansen mm bruger typisk en blanding af betegnelserne på deres produktsider fordi de der opretter hjemmesiderne ikke har så meget styr på det.
Min anbefaling ville være udelukkende at kigge på "European Tyre and Rim Technical Organisation" - ETRTO målet.
Det er det mål der hedder eksempelvis 40-622. De 40 er dækbredden i mm og de 622 er størrelsen på fælgen dækket passer til (nogle gange kan du også se de 622 på et klistermærke på fælgen).

Det ene dæk 40-622 er et "almindelig" størrelse til citybikes og relativt bredt. Og den anden er en anden størrelse 40-635 - som typisk bruges på gamle britiske eller hollandske cykler.

Du skal altså have et dæk der hedder 40-622, eller 47-622 hvis du vil have et bredere dæk, eller 32-622 hvis du vil have et smalle dæk (mere racer-agtig) osv. - begge er 622 og vil passe på din fælg.

Schwalbe skriver lidt om det her:
https://www.schwalbe.com/en/technology-faq/tire-sizes/?srsltid=AfmBOoppWp8ydKXp-b_o8fpmz1co7-UbX6HgJxlfcnyePR9IZ2_YPwYM

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak!
Men det undre mig nu, at jeg ikke har hørt om at man skal bruge ETRTO før, når nu standarden kan dateres tilbage til 1956. Jeg må bare have heldig tidligere, at 28" var nok at nævne, og passe det så tilfældigvis med den fælg jeg havde.
chlor skrev den 22-04-2025 00:56:56

Tak!
Men det undre mig nu, at jeg ikke har hørt om at man skal bruge ETRTO før, når nu standarden kan dateres tilbage til 1956. Jeg må bare have heldig tidligere, at 28" var nok at nævne, og passe det så tilfældigvis med den fælg jeg havde.

Ja. Det "mest udbredte" 28 tommer mål er også det samme som "622" i ETRTO eller "700" i fransk mål i danske butikker og forhandlere. Men biltema er en svensk butik. Og de har andre traditioner. Det er derfor at bruge andet en ETRTO målet er en uskik - for et sige det på en pæn måde :-). Desværre hænger det ved.

Der findes flere forskellige tommer, franske tommer, engelske tommer og amerikanske tommer. Men meteren er den samme i hele verden. ETRTO er også den eneste der reelt er en moderne standard.

En tommelfingerregel mht bredden:
47-622 - oprejst siddende citybike endnu mere komfort
40-622 - oprejst sidden citybike mere komfort
37-622 - oprejst siddende citybike
32-622 - sporty
28-622 - racer

Hvis du vil vide hvad dæktrykekt bør være er der her en fin vejledning:
https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator?srsltid=AfmBOoq6u9f9PO1V1aiydKEdWYxz1k5YiDM7RPWSahpham78UXSsKOhc

Så har du lidt cykelnørderi :-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis