Krydsfiner skæreunderlag

Jeg skal skære to kæmpe 305cm x 152,5cm plader birkekrydsfiner.

Det skal skæres i en fællesgård, så det kan slæbes op i lejlighed.

Så stor en plade, tænker jeg ikke er fedt at skære på et par savbukke. Jeg har set flere amerikanere skære det på jorden med xps vægisolering som skæreunderlag.

Men det på det danske marked vil koste ca. 1500, hvis det skal kunne dække så stor plade.

Hvad ville I gøre?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2 bukke og et par forskallingsbrædder på den anden led.

Selvbygger med stort S. 
...en flamingo plade (det er billigt) og skære den i strimler, f.eks 10x15cm i tværsnit,  så de kan fordeles på et større areal under krydsfinerpladen.
Jeg har savet er 3m lang bordplade i mindre stykker,  som jeg har lagt på 3stk  altankasser og et par bøger i den anden ende  
Først med en stiksav og så lidt pænere på mål med en rundsav.
Nu skal underlaget jo kun dække der hvor du skal skære...
Men som Superdiy skriver, så et par bukke og nogle lægter/brædder den anden vej, til at bære vægten.
Hvis du indstiller saven rigtigt, så den kun skærer 3-5mm dybere end pladens tykkelse, så kommer der kun små "ridser" i lægter/brædder og de holder derfor til rigtigt mange snit. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nogle paller eventuel 1 gangs. Man kan placere dem så snittet ikke rører ved underlag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du kender de færdige mål, og vil udnytte dine dyre plader optimalt, kan du indtaste målene her (husk at sætte klingebredde/kerf):

https://www.cutlistoptimizer.com/

Så kan du evt. skære det hele nede i gården.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Annonce
Super fedt, tak for alle tips!
Hvis du er i Nordjylland og det stadig er relevant, ville jeg nok ringe ud til LC Emballage og spørge efter de billigste engangspaller. Det er ikke mange kroner øre der skal bruges og hvis du kan afhente, så er det klart den billigste løsning. 
Nu ved jeg ikke hvor du køber pladerne, men både Silvan og Bauhaus kan skære pladerne på mål, og det koster ikke ret meget.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 14-10-2025 20:28:11

Nu ved jeg ikke hvor du køber pladerne, men både Silvan og Bauhaus kan skære pladerne på mål, og det koster ikke ret meget.

Hør nu lige her. Jeg giver ikke 50kr/snit hvis jeg kan købe for 3000 kr dyksav, der kan løse det meget billigere. 

swayde skrev den 15-10-2025 10:51:48

je_ns skrev den 14-10-2025 20:28:11

Hør nu lige her. Jeg giver ikke 50kr/snit hvis jeg kan købe for 3000 kr dyksav, der kan løse det meget billigere. 

Ja det giver jo god mening, hvis man gerne vil have en dyksav  

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis