Defekt kogeplade + Vær sikker på, at strømmen ikke starter

Defekt kogeplade:
I dag brugte vi vores keramiske kogeplade (Ceran Shott), hvor en af kogefelterne var skruet op på max. Da vi prøvede at skrue denne ned, skete der ingenting. Vi slukkede derfor komfuret på displayet, men kogefeltet kørte stadig for fulde drøn.
Derfor tog vi strømmen fra via relæet. Da vi senere prøvede at tænde igen, startede kogefeltet igen på maksimum med det samme, at vi tændte strømmen (og altså uden at have tændt for kogepladen).

Jeg er lidt i vildrede med, hvem man kontakter. Vi overtog huset for 5 år siden, og der var kogepladen der. Så vi ved ikke, hvilken forhandler man skulle gå til. Vi kan også kontakte en elektriker, men kan det betale sig, hvis svaret måske (formenligt) alligevel er, at det er smartere med en ny kogeplade?

Strøm (muligt dumt spørgsmål):
Jeg vil gerne være 110% sikker på, at strømmen ikke pludselig starter i nat, da vi jo i så fald har en kogeplade, som står og varmer på max blus.
Jeg har selvfølgelig slukket gruppen, som kogepladen sidder på. Og så tænkte jeg, at det var smart at fjerne en sikring også. Men nu er jeg blevet i tvivl. Hvad ville der rent hypotetisk set ske, hvis nogle trykkede tænd på gruppen, imens der manglede en sikring?
Gør det nogen forskel, at der er 3 sikringer i denne gruppe? ("Komfur" på billedet)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet om det kan betale sig at få skiftet elektronikken i kogepladen, bliver du nødt til at spørge en elektriker/hvidevare service om.  Ceran Shott er bare det firma, der har lavet glaspladen.
Med hensyn til at slukke for gruppen er det udmærket, men hvis du skruer sikringerne ud, bør du skrue patronhovederne i uden sikringer. Grunden til det er, at er der en, der stikker en finger ind i gruppeafbryderen er der livsfarlig spænding i bunden uanset om der er afbrudt eller ej. Hvis du kun har fjernet den sikring, der er vist på billedet, og der bliver tændt, sker der ikke noget ved det.

fase
S. Fabrin skrev den 21-04-2025 21:39:47

Spørgsmålet om det kan betale sig at få skiftet elektronikken i kogepladen, bliver du nødt til at spørge en elektriker/hvidevare service om.  Ceran Shott er bare det firma, der har lavet glaspladen.
Med hensyn til at slukke for gruppen er det udmærket, men hvis du skruer sikringerne ud, bør du skrue patronhovederne i uden sikringer. Grunden til det er, at er der en, der stikker en finger ind i gruppeafbryderen er der livsfarlig spænding i bunden uanset om der er afbrudt eller ej. Hvis du kun har fjernet den sikring, der er vist på billedet, og der bliver tændt, sker der ikke noget ved det.

Så nu har jeg fjernet sikringerne fra alle 3, og samtidig skruet patronhovederne tilbage på plads. Således ligner det egentligt alle de andre grupper, blot uden sikringerne.

Gruppen er selvfølgelig fortsat også slukket.

Så nu har jeg dobbeltsikret mig selv, således det er helt umuligt, at der kommer strøm til den kogeplade? :)

PS: For god ordens skyld. "Gruppeafbryderen" er det hver af de små "huller", som sikringerne skrures ind i?
Gruppeafbryder er hele enheden. Altså den afbryder som du trykker på for at tænde/slukke. Den er så med 3 sikringer og jeg ser ikek nogen hos dig med 1 sikring. Men det ville stadig være en gruppeafbryder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 21-04-2025 22:20:31

Gruppeafbryder er hele enheden. Altså den afbryder som du trykker på for at tænde/slukke. Den er så med 3 sikringer og jeg ser ikek nogen hos dig med 1 sikring. Men det ville stadig være en gruppeafbryder. 

Tak for svaret. Vi har nogle højere oppe på tavlen med kun 1 sikring på. :)

Så bare for at være 120% sikker. Hvis der ved et uheld bliver tændt for gruppen nu, så sker der ingenting, fordi der ikke kommer strøm igennem gruppen, når der ikke sidder nogle sikringer?

Når sikringerne er fjernede og patronhovederne er sat i uden sikringer, kan der på ingen måde komme strøm til afgangen. Det er 200% sikkert.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis