El installationskabel hvor langt med 2,5kvadrat?

jeg er ved at planlægge at bygge et skur, hvor jeg gerne vil have lidt værksted. Og det skal der strøm til.
Men i planlægningsfasen ramte jeg er spørgsmål.
Hvor langt må man trække et 5g2,5 installationskabel og stadig bruge 16a kraftstik for enden før jeg skal gå en kvadrat str op? Bare sådan ca? Det skal trækkes i jorden i et føringsrør hele vejen og gå direkte fra tavle til stik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ca. 30 meter - hvis du vil have mindre end 5% spændingstab.
 Du kan bruge 2,5 mm2 hvis afkølings forhold beregnes. Her er faktisk bedre at kablet ligger direkte i jord i stedet for førings rør. Men førings vejen fra tavle og ned til jorden skal også beregnes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mortenlm skrev den 21-04-2025 19:47:35

jeg er ved at planlægge at bygge et skur, hvor jeg gerne vil have lidt værksted. Og det skal der strøm til.
Men i planlægningsfasen ramte jeg er spørgsmål.
Hvor langt må man trække et 5g2,5 installationskabel og stadig bruge 16a kraftstik for enden før jeg skal gå en kvadrat str op? Bare sådan ca? Det skal trækkes i jorden i et føringsrør hele vejen og gå direkte fra tavle til stik

Tekniq har en dimensionerings-app den aut.elinstallatør kan bruge til en konkret beregning. Med det rette automatsikringer burde det fint kunne lade sig gøre med en god længde. Inde i en lejlighed ville det eksempelvis være relativt let at overholde kravene fordi afstande typisk er ret korte.

Her er et pædagogisk eksempel på manuelberegning efter den relevante standard. 
https://elbogen.dk/dimensionering-bolig/

Uden konkret beregning skal du op i 4mm2 som GodeVen er inde på.

Er det pga pris eller andet du tænker du vil nøjes med 2,5mm2?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 22-04-2025 00:09:49

Selvom forklaringen er udførlig, springer den elegant over forklaringen om afkøling af kabel. Den er essentiel, hvis man ønsker at finde ud af om man kan bruge et mindre kvadrat.  

De fleste ville nok vælge 4 kvadrat og komme videre med deres liv.

Annonce
GodeVen skrev den 22-04-2025 10:36:05

buller27 skrev den 22-04-2025 00:09:49

Selvom forklaringen er udførlig, springer den elegant over forklaringen om afkøling af kabel. Den er essentiel, hvis man ønsker at finde ud af om man kan bruge et mindre kvadrat.  

De fleste ville nok vælge 4 kvadrat og komme videre med deres liv.

Både korrektionsfaktor og oplægningsmetode fremgår i eksemplet og korrekt anvendt ud fra DS60364. Men det er også derfor Tekniq har lavet appen. Så man skal ikke skal bøvle med alle de manuelle beregninger.

De installatører jeg har haft fat i går primært med 1,5mm2 og 10A (medmindre kunden vil have 13A) og så laver beregning for dimensionering til køkken, bryggers og el-bil - med hhv  5g2,5, 5g2,5 og 4 eller 5g6mm2. Men nyere XLPE 4mm2 kabler er kun en smule tykkere end 2,5mm2 så nogle vælger også bare det.
Det er også lidt skræmmende hvor mange der tror at c-karakteristik automatsikringer er det "rigtige". Der er vi lidt specielle i DK.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Eksemplet for dimensionering er oplagt i isolerede vægge. Værdierne for dette hentes fra DS 60364. Da det er en standard man skal købe, er det ikke muligt ud fra det viste eksempel at udregne for andre føringsveje.

Man vil mangle værdierne for ks og kt, hvis man ønsker at lave begninger for andre føringsveje.

GodeVen skrev den 22-04-2025 12:23:39

Eksemplet for dimensionering er oplagt i isolerede vægge. Værdierne for dette hentes fra DS 60364. Da det er en standard man skal købe, er det ikke muligt ud fra det viste eksempel at udregne for andre føringsveje.

Man vil mangle værdierne for ks og kt, hvis man ønsker at lave begninger for andre føringsveje.

Dimensionering foretages i en del af eksemplet på kabel fremført i jord og isoleret ydervæg. Så det vil være ret relevant for OPs ønske om at skur med værksted.

Og ellers må man jo give de 500 kr adgang til en standarden koster - eller lade den aut. elinstallatør der skal lave det hele også lave beregningen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis