flytning af fjernvarme rør.

I forbindelse med en renovering, skal jeg have flyttet fjernvarme installation + vandrør fra den ene side af garagen til den anden. Er der evt. ​nogle som har ​erfaringer med selv at grave fri, og så kontakte selskabet for at få det flyttet? Og kan det Svare sig at gøre den del selv?
På forhånd tak
Mvh.
Frank
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Tror du først skal tage fat i din vvs-er. Han må kunne fortælle dig hvordan det skal gøres. Når det er indendørs fjernvarmerørene skal flyttes, vil jeg tro at “bygningsmæssige arbejder” er efter regning. Som gør det selv mand er det oplagt noget du selv skal gøre.

Søren O
At flytte fjernvarmerør er afhængig af om der er afspærringsventiler og om flytning af installationen er efter eller før disse.

fase
I princippet skal rørene flyttes ( eller forlænges) fra vejkanten til garagestart. Jeg er dog blevet fortalt at de anvendte rør, ofte har en del fleksibillitet, hvorfor det ønskelige scenarie vil være en frigravning og derefter flytning. Men om det er rentabel at gøre det selv, eller at få det ordnet af firma med forsikring (idet det jo er fjernvarmerør) er jeg i tvivl om.
Du må under ingen omstændigheder selv flytte- eller forlænge fjernvarmeselskabets rør. Få nu talt med din vvs-er, eller ring til anlægsafdelingen hos fjernvarmeselskabet.

Søren O
Jeg vil naturligvis ikke flytte eller forlænge dem selv. Det drejer sig alene om frigravning til rørene. Det som jeg forsøger at finde svar på er:
Er det fleksible stikledninger som anvendes fra hovedledning til hustand?
Er det rentabelt at grave de fri, kontra at hyre et firma til det?

Jeg er klar over at jeg skal have fat i fjernvarme selskabet og et VVS firma som skal udføre det. Jeg spørger alene for at teste tesen af, inden jeg tager kontakt. Det er jo muligt at der sidder nogen som har rodet i samme problemstilling. :)
Annonce
Du skal ikke regne med, at det er fleksible rør men regn med stive jernrør.
Om du skal have et firma til at grave rørene fri kontra at gøre det selv, kommer an på hvor mange meter, der skal graves op, og om det er i garagen, hvor der måske ikke kan bruges maskine.

fase
Du kan jo spørge dig selv om du har tiden og kræfterne til at grave det selv.
Pengespørgsmålet handler jo om hvor langt du er villig til at gå for at spare det beløb som et firma skulle have.
Du kan ikke regne tid, kontra penge, når det gælder dig selv, her er det mere et spørgsmål om din stamina, kontra nærighed  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
For mig, med mit manglende hængerkort og kæmpe truck, er det billigste at leje en maskine med fører fremfor at betale for transporten. De graver også bedre end jeg. Med lerjord er det udelukket at grave det i hånden. Dertil værdsætter jeg min aldrende krop for meget. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis