Montering af Lampeudtag?

Halløjsa i forummet!

Nu blev det min tur til at få lidt hjælp.

Jeg er røv nysgerrig på mange ting, og min kammerat har lige fået trukket kabler i deres soveværelse til stikkontakter og en afbryder:

Fra lampeudtag 1. kommer der et forsynings kabel fra tavlen, som er luset over til lampeudtag 2.  som så er luset over til en afbryder.

Ved lampeudtag 1. Går der 1 kabel ned til 4 stikkontakter som er luset sammen og forbundet.

Ved lampeudtag 2 skal der sættes en lampe til som skal kunne tændes og slukkes, uden at afbryde strømmen til stikkontakterne.

Hvordan gør man det?
Både min kammerat og jeg aner ikke en skid, men er bare nysgerrig. (Der er ​elektriker på, min vi har endnu ikke fanget ham da vi arbejder forskudt) 😂 håber der findes en pap forklaring 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra lampeudtag 1. kommer der et forsynings kabel fra tavlen, som er luset over til lampeudtag 2.  som så er luset over til en afbryder.
Ved lampeudtag 1. Går der 1 kabel ned til 4 stikkontakter som er luset sammen og forbundet.
Ved lampeudtag 2 skal der sættes en lampe til som skal kunne tændes og slukkes, uden at afbryde strømmen til stikkontakterne.

Hvordan gør man det?

Lampeudtag 1. Forudsat at kablet er med tre ledninger: Brun som fase til L, blå som nul til N og gul grøn til klemme med jordtegn.
Kablet til stikkontakter forbindes de tre ledninger med samme farver i samme tre klemmer som tilgangen. I stikkontakterne forbindes de tre ledninger til de tre klemmer og sløjfes videre til næste osv.
Lampeudtag 2. Kablet fra lampeudtag 1 forbindes til de samme klemmer som i udtag 1.
Kalet til afbryder forbindes brun til fasen og blå til M1. Gulgrøn afsluttes med en muffe i afbryderen.
Jeg ville nok have valgt et stykke femleder mellem udtag 2 og afbryder, fordi det giver mulighed for at placere en stikkontakt under afbryderen

fase
Tusind tak for svar! Der var ikke brug for en stikkontakt under afbryderen 😂

Men i lampe udtag 1 er der ikke nogle klemmer de sidder bare i muffer, der skal bare et blind dæksel på.

Vil det sige at i lampeudtag 2, der skal det monteres så ledes i klemmerne:
Fra Lampeudtag 1
Brun i F og Nul i N og i gul/græn i P

Hvor skal de de 3 leder fra afbryderen sidde?
Kalet til afbryder forbindes brun til fasen og blå til M1. Gulgrøn afsluttes med en muffe i afbryderen.

Men i lampe udtag 1 er der ikke nogle klemmer de sidder bare i muffer, der skal bare et blind dæksel på.
Så er det ikke et lampeudtag men en dåse. Lav det nu med et lampeudtag.
Har du ikke nogen billeder af GDS installationen?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis