Forslag til at rense afløbsrør på toilet

Jeg har et toilet med P lås, som går ind i væggen, hvor afløbsrøret drejer til venstre og løber vandret i ca 1 1/2 til 2 mtr. Til faldstammen.

For nyligt er der begyndte at komme kloak lugt op fra kummen, lige efter jeg har skyllet ud, jeg ved ikke om der bliver blandet luft i vandet inden fra vandlåsen når jeg skyller ud, lugten går hurtigt væk, og virker kun til at ske ved skyld om morgenen ( og toilettet bruges også om natten ) de fleste andre gange kommer der ingen lugt efter skyld. Lugten kommer ikke bag ved afløbsrøret men i kummen.

Jeg har prøvet at rense rørene, med opvaskemiddel og flere spande varmt vand, og toilet rens, men det er jo umuligt at komme om til afløbsrøret bag på toilettet
Vand løber fint igennem afløbet og afløb i bad og vask virker også fint.

• Så er der nogen der har forslag til hvad jeg ellers kan prøve at rense med eller hvordan jeg kan afhjælpe problemet ?  

• Og er der nogen som ved om det vil svine meget, at få renset rørende professionelt og hvordan gør man det når jeg bor på 1 sal. I lejlighed ? 

På forhånd tak 🌸

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har sikkert slet ikke noget at gøre med skidt i rørene. Det kan være lidt vakuum, hvis der bliver skyllet meget toilet papir ud på 1 gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du er nødt til at tage kontakt til ejendommen. Det lyder som et faldstammeproblem, og de må checke hvad der er galt.

Tak for svar, jeg bruger meget lidt toiletpapir og det har aldrig været stoppet i de 4 år jeg har boet her.
Men hvis ejendomskontoret ikke vil gøre noget, hvad vil så være gode ting at rense toilettet med som også bliver skyllet ind i affaldsrøret.
Eller skal jeg bare prøve med opvaske middel og flere spande med vand 
Det nytter ikke noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev elmand
Det er vel svært at vide hvad der vil hjælpe, når jeg ikke ved hvad problemet er.
Det er også sværere at holde en P Lås ren og ofte har de det med at stoppe til hurtigere.
Der er ikke problemer med afløb fra bad eller vask, jeg kan se vandstanden i vandlåsen i badet ( gammelt Blucher afløb) og der suges ikke vand ud ved skyld fra toilet. Og ingen bobler, kluk lyde fra dem.
Jeg fik af vide at hvis der sad en prop længere inden i afløbsrøret ud mod faldstammen, så vil det gøre at der vil blive suget vand ud af de andre vandlåse.
Og jeg har ingen problemer med at skylle ud, og hælder jeg en spand vand i suser det lige igennem toilettet.
Kan fornemme at mit “problem” åbenbart ikke er så kendt eller lige til.
Annonce
Meld dig ind i LLO. Det koster ikke ret meget, og så har du nogle muskler bag dig når ejendommen ikke reagerer.

Det er en ejerlejlighed jeg har :-) 
Det er en mystisk problemstilling, og specielt hvis den kun viser sig om morgenen.
Jeg kommer bare lige med et par ideer.

Du kan prøve at svuppe toilettet/og eller gulvafløbet.
Det er måske tvivlsomt om det vil vil have nogen effekt, da rørene jo ikke er direkte stoppet, men man kan jo prøve.
Stil svupperen ned i toilettet og fyld toilettet næsten helt op. Fjern svupperen og pump samtidig med at vandet løber ud. Vandet kan muligvis tage lidt skidt med sig ud på den måde.

Alternativ kan man afmontere toilettet og få renset rørene ud til faldstammen af en kloakmand, men det er jo en bekostelig affære, uden garanti for at det hjælper noget som helst.
Man burde så faktisk nok køre kloaktv på røret først, for at se om der overhovedet er noget galt, men det gør det bare endnu dyrere.
Måske kan man nøjes med at rense fra gulvafløbet, men det afhænger meget af hvordan rørene forløber om det overhovedet kan have nogen reel effekt. Og stadigvæk en halvdyr omgang.

Men uanset hvad så burde du prøve at få varmemesteren til at opleve problemet i real time, hvis det er muligt.
(Edit læste lige det ejerleflighed, men har man ikke stadig en tekniker tilsluttet man kan kontakte?)

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis