Ventilator i udluftningskanal på badeværelse

På mit badeværelse har jeg naturligt aftræk via en udluftningskanal i et hjørne på i loftet, som går hele vejen til andelsboligforenings tag. Andelsforeningen har bekræftet, at kanalen ikke er forbundet med nogen af de andre boliger i foreningen.

Jeg kunne godt tænke mig bedre ventilation på badeværelse, da der er ikke vinduer på badeværelset. Derudover falder der på daglig basis en masse snavs ned gennem kanalen (dette kunne man selvfølgelig løse ved at få renset kanalen eller kommer en rist op, så det samler sig).

Jeg vil gerne montere en ventilator i kanalen, og jeg kan forstå, at man i andre foreninger har brugt denne løsning. Kan I gøre mig klogere på, hvilken type ventilator jeg bør købe, og hvordan jeg kan få den til at passe i hullet, som et skråt. Hullet måler cirka 70x140mm.

Håber, at I vil komme med jeres bud på potentielle løsninger. Som nævnt er kanalen ikke forbundet med andre boliger i bygningen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har andre boliger i ejendomme et anden system siden de ikke er forbundet til den streng dit udtag er på? Og hvordan ved foreningen at det ikke er koblet på andet? SPørger kun fordi sådan nogle bestyrelser i andelsforeningerjo ikke altid er lige kompetente.

Har set en del andre sætte en en ventilator på og så ødelægge det for andre der er tilsluttet kanalen hvilket jo også er ulovligt. Men det er ikke tilfældet her.
Hvor langt er kanalen til det fri? Det optimale ville være at en ventilator sad så tæt på det fri som muligt.

Er kanalen lang er det ikke sikkert du får ret meget ud af at sætte en ventilator på. Og der skal jo også kunne komme frisk luft ind i boligen og til badeværelset et andet sted fra i så fald til at erstatte den luft der suges ud

En plade der passer i hullet med rundt hul i og så en egnet størrelse ventilator. Tænker dog ikke disse findes i mindre end 100mm.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Mange tak for dit svar. Jeg ved ikke, hvad de andre i boligen har, men både bestyrelsen og viceværten, som har været i foreningen i +20 år sagde, at det var en individuel kanal, som ikke var koblet til andre hjem, og at den gik hele vejen op til taget.

Jeg bor på 1. etage, og der er 5 etager i bygningen. Så det kan godt være, at motoren ikke vil være stærk nok til at få luften hele vejen igennem. Er der alternativer, som blot samler støvet sammen? Hidtil har der været en form for rust lavet af hønsenet.

Er dog meget interesseret i en ventilator, hvis det giver mening
Hmm tror ikek du får ret meget ud af at sætte en ventilater der når der er så langt til taget. SÅ skal der være en kraftig ventilator oppe på loftet udner taget hvis det skal hjælpe.

Du kan finde riste med insektnet - det kan måske samle det værste støv der skulel faldes ned.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Få renset kanalen fra top til bund og få checket om der er ordentlig hat på toppen. Så urde det virke.
Egentlig ejendommens opgave.

Ja, det er et problem at der er så langt. Det gør at ventilatoren skal kunne give et vist tryk. Traditionelle ventilatorer, dem med en propel, kan flytte meget luft, men ikke hvis der er modstand. Ved så langt et rør vil luften blive presset tilbage gennem mellemrummene mellem propelbladene og du du vil få en brummende lyd, men ikke meget ventilation.

Til ventilationsanlæg bruges ventilatorer, der kan klare et højere tryk. Det er typisk centrifugal-ventilatorer. De kan ikke flytte så meget luft som en traditionel ventilator når de er ubelastede, men til gengæld kan de give mere tryk, og sender derfor mere luft igennem, når der er lidt modstand.

Nu er det let at sige at du skal have en sådan ventilator, men de er generelt klodsede.

Det man skal bruge er en ventilator med et rimeligt statisk tryk. Jeg kan ikke sige hvor meget du skal bruge, men du skal nok over 100 Pa.

Annonce
Tusind tak for dit gode input. Det er en vigtig pointe. 

Hvis det var dig, ville du så få sat en ventilator i med statisk tryk og tilstrækkelig Pa, eller ville du lade være og evt. sætte en rist i kanalen til at tage snavs, der falder ned? 
Hvis du sætter rist i, skal den kunne tages ude og renses. Mon ikke problemet med snavs i røret forsvinder, hvis der er en ventilator, der kører 1 time eller mere hver dag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis