Havedam i cement

Hej med Jer.

I min have har jeg gravet et stort hul, som jeg har lavet om til en havedam, bygget af cement. Ind i siden af dammen, hele vejen rundt, har jeg presset flade sten, på størrelse med en tallerken, og lidt tykkere, da jeg mente det ville pynte lidt på det.

Jeg har bare et kæmpeproblem..........vanddammen er utæt ! Når jeg fylder dammen med vand, ca 30 cm dyb, går der ikke mere end 2 døgn, før dammen er næsten tom igen.
Dengang jeg byggede dammen, har jeg undladt folie under cementen, desværre.

Er der nogen gode forslag til, hvad jeg kan gøre for at tætte havedammen ? Nogen snakker om fliselim, er det holdbart ?

Mvh.

christian_s

Nyd livet.......lev i nuet.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Venter spændt :?:

Mvh.

christian_s

Nyd livet.......lev i nuet.
Nå men så prøver jeg....
=> er det vandtæt cement?
=> hvor tyk er cementen?
=> har du armeret?
=> du her ikke presset stenene igennem cementen? - ikke alle sten er vandtætte

Hvis du ikke kan se revner, er det formentlig cementen eller stenene, der driller. Du kan prøve vandglas - bruges bl.a. til at tætne krukker med. Fuldstændig klar ophærdet.
Alternativt Vandex eller et af de andre avancerede vandtætningssystemer, som også er noget dyrere.

Er der revner (selv meget små), kunne man prøve fliseklæber. Har selv brugt det med succes i andre sammenhænge - det tåler fugten og er meget holdbart/slidstærkt.

Men om nogen af ovenstående muligheder er giftige har jeg ingen anelse om.

Mvh.

Jan R.
Et vidundermiddel til tætning er vandglas.... Men hvordan du kan anvende det ved jeg ikke lige ... Men mon ikke du kan pensle hele overfladen med det så overfladen lukker...

MVH Njord
Hej og tak for svarene.

Nå men så prøver jeg....
=> er det vandtæt cement?
=> hvor tyk er cementen?
=> har du armeret?
=> du her ikke presset stenene igennem cementen? - ikke alle sten er vandtætte

Øhhh..vandtæt cement......det er i hvert fald cement man bruger til at støbe huse med. Altså almindelig beton, så det er det vel.
Bunden af havedammen er vel 15 cm. og armeret, mens siderne ikke er mere end 6-7 cm. Stenene har jeg fundet oppe i fjeldene, så de burde være vandtætte.

Vandglasset har jeg godt nok hørt om før, men har dog aldrig prøvet det. Jeg ved heller ikke om det er giftigt, og jeg har tænkt mig at putte nogle guldfisk i dammen. så det må jeg lige undersøge først. Tvivler dog på at det vil virke.

Det med fliseklæberen lyder ret interressant. Kan du huske hvad den hedder ??


mvh.

christian_s

Nyd livet.......lev i nuet.
Det ser flot ud. H vad bruger man til at støbe med. Hvilket forhold mellem cement og mørtlen
Du må nok bide I det sure æble, og så lægge folien ovenpå cementen. Til havedamme skal man helst armere dvs bruge kyllingetråd eller andet, når man støber betonen. Ellers vil det næsten uungåeligt sprække I frostvejr medmindre det tømmes helt af hver vinter og overdækkes.
Personligt ville jeg ikke støbe ovenpå folie, men det er nok en ting, der kan gøres på flere måder. :-)

Mvh
Pinny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis