havetraktor klikker

Hej jeg har et problem med min havetraktor,den startede fint da jeg tog den i brug,men efter jeg havde holdt en pause siger den kun klik nu,det lyder som om klikket kommer ommme bag fra motoren,ikke fra startrelæet,så læste jeg man kunne tage tage en skruetrækker og sætte på startrelæet for at se om starteren kører rundt,og det gør den,så starteren virker fint,der var en der sagde det enten er startrelæet eller en switch,men en anden sagde jeg ikke havde en switch siddende på min havetraktor da den er 20 år gammel,nogen der ved hvad det kan være?og hvorfor den klikker omme bag fra og ikke ved startrelæet?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afhængig af hvor stor din havetraktor er, kan det være der er nogle betingelser, der ikke er opfyldt.
F.eks. skal der være vægt på minhavetraktors sæde for at den kan starte.

Så gerne oplys hvilken havetraktor, producent, type.
Nu skriver du ikke hvilken havetraktor det drejer sig om..
Men når du kortslutter relæet, og den starter har du jo udelukket starter og batteri fejl.

Der findes to typer af startrelæer, med 1 og 2 stik til styreledningerne, den med 1 ledning er internt forbundet til stell, så her skal relæets metal skrues fast på metal så det får stelforbindelse. Typen med 2 styreledninger er den ene forbundet til stell et sted i ledningsnettet.

Du kan nemt teste om relæet virker du tager en ledning fra batteri plus og til relæets styre spoles plus, starter traktoren ikke er relæet defekt.

Hvis traktoren derimod starter er det enten en af dine sikkerhedskontakter, eller selve tændingsnøglen.

(på nogle modeller sidder der et hjælperelæ, i forbindelse med tændingen, det gør der bla. på min Hustler, sådan et lille 12 volt relæ som på det sidste billede)

Vi prøver igen, i morgen --
Klikket omme bagfra, er måske fra en magnetventil ved kaburator, - du plejer bare ikke høre den, fordi starteren normalt kører når du drejer nøglen.
Selvom traktoren er over 20 år, så har den sandsynligvis sikkerhedsswitch både på klippebord, sæde og kobling eller hydrostat, alt efter om den har gear eller ej.
Så prøv at checke ledningsnettet igennem,og kig efter sikkerhedskontakter.
djaydjay skrev den 20-04-2025 11:42:48

Klikket omme bagfra, er måske fra en magnetventil ved kaburator, - du plejer bare ikke høre den, fordi starteren normalt kører når du drejer nøglen.
Ja det er det ret sikkert ...

Hej alle tak for hjælpen,er lidt i tvivl hvorfor en der er styrespolens plus,er det den her hvor jeg har taget ledningen af?
Annonce
Jeg har taget en rød ledning af relæet,er det den man kan sætte en ledning på for at se om det virker?
Ja den røde burde være plus, men prøv at følg hvor ledningen går hen..
Så sætter du direkte plus på den burde startmotoren blive aktiveret...
(men den blå som sandsynligvis er stel, skal have forbindelse til stel, så tjek lige om den er i orden)

Det er ligegyldigt hvilken terminaler dem røde og blå sidder på..

Blot et supplement til de gode svar øverst og ikke relevant på selve dit spørgsmål - på nogle Raider/traktor modeller er der desuden en dekompessions anordning a.la dem på større kvalitets kædesave, hvis denne ikke fungerer, vil starteren have svært ved at tørne motoren til start. I øvrigt en ret dyr del at få skiftet. ( læs ​forhandler )
Igen - blot et tillæg... 

Fik du gang i havetraktoren igen ?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis