Spansk væg og gips

Hej kloge hoveder,
Jeg har efter en masse research kastet mig ud i at blænde to døre i vores gamle lejlighed fra start 1900.
Væggene er af træ, siv og puds (det man vist kalder spansk væg).

Jeg har fjernet puds ca 10cm ind på væggen, lagt fermacell-plader som hæfter ca 7-8cm inde på trævæggen. Derefter har jeg spartlet i niveau med Knauf goldband. Yderst skal væggen beklædes med savsmuldstapet.

Jeg kan nu se at én af væggene har fået en revne svt overgangen mellem træ og gips.
Jeg havde forstået at fibergips kunne bruges hvis man hæfter fermacellpladen et godt stykke inde på væggen, så overgangen ikke ligger i selve dørhuller. Kan det fungere nu hvor væggen skal beklædes med savsmuldstapet? Eller skal der bides i det sure æble, fjerne det nye gipspuds og fermacell-plader - og så starte forfra med træ, siv og puds ligesom den originale væg?

Håber der er nogen derude med erfaring som kan rådgive.

Mange hilsner
Bo
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Den bedste løsning er nok at spartle en forstærknings strimmel på over der hvor overgangen er. 
Der er altid risiko for smårevner uanset hvordan du laver et. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for både svar og varm velkomst.
Så vil jeg kradse revnen ud og spartle en papirstrimmel på.
Hvad ville man foretrække at spartle den på med? Fermacell fugespartel, grov sandspartel eller knauf goldband?
Tanken er at hele væggen skal jævnes med sandspartel til sidst.
Du bruger samme spartel som til resten. f.eks. medium sandspartel. Man skal ikke købe forskelligt til så lille en opgave

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Når det er mellem to forskellige materialer er den korrekte måde at lægge bred armeringstape(ikke papir) i med vådrumsklæber og derefter spartle det op med medium sandspartel.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Ok, det lader til at der er lidt forskellige veje til Rom (og jeg er med på at risikoen altid er der ved forskellige materialer).
Når forstærkningsstrimmel/armeringstape skal spartles i samlingen, skal jeg så grave mig ned til de to materialer gennem den hærdede gipspuds, eller kan den spartles overfladisk ind i en V-form hvor revnen er?
Annonce
Du spartler bare armeringen oven på gipspudsen

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Tusind tak for tips begge to :)
Mvh
Bo
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også