Indvendig dør binder

Badeværelsesdøren binder sig voldsomt til dørkarmen, og har længe været en dårlig oplevelse at åbne og lukke. Jeg har forsøgt med kort at visuelt illustrere mellemrummet de forskellige steder - top og bund har mange kort (10-18 kort), mens siderne kun gaber nok til et enkelt kort og så er resten for tæt til at der overhovedet kan komme et kort ind

Kan man gøre andet end at slibe døren smallere, og hvis ikke, hvor meget må den maksimalt slibes ned?

Døren lader til at have fået et meget tykt lag maling i sin tid, der er i hvert fald flere steder den har kunne løbe ned mens den tørrede
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det ser stram ud.
Har du tjeket om karmen har givet sig?
Hvis du sliber på døren, skal kanten være lidt skrå, prøv at tjekke ved en af de andre døre, hvor skrå det skal være.
Jeg ville starte med at slibe 2mm af. Bedre hvis du har en høvl, det giver mere end at slibe.
Men det skal være på hængselsiden og hængslerne skal forsænkes bagefter, med den dybde du sliber af.
For ikke så længe siden skulle jeg hjælpe et barnebarn, som også havde en badeværelsesdør der bandt.
Det var i en ældre lejlighed, og umiddelbart så døren ikke ud til at hænge. Det gør din heller ikke.
Heldigvis havde jeg taget en skraber med, så jeg skrabede al malingen af kanten på døren samt  af karmen, hvor den stødte på. 
Så var der masser af plads, og selv efter at dørkant og karm var blevet malet igen, var der godt 2 mm luft hele vejen.
Så det kan sagtens bare være maling, som der er for meget af.
Hos dig ser det ud til, at der er meget lidt luft i både bagkant og forkant, samt at den ikke hænger.
Så er for meget maling en nærliggende fejlmulighed.

Kurt B. Andersen
Udover hvad andre har svaret sal du huske af have minimum 100cm2 fri gennemgang under døren så der kan komme frisk luft ind som erstatning fra den luft udsugningen hiver ud. Er der friskluftsventiler i et evt. vindue i badeværelset er det ikke nødvendigt.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Nu har jeg forsøgt mig at skrabe malingen af på siden og det hjalp en smule. Nu kan jeg se at døren slet ikke er i vinkel. Må få lånt en el-høvl og få taget et par mm
Den skal ikke være i vinkel, hvis den er helt i vinkel og døren passer i hullet, kan den ikke lukkes.
Annonce
jhb skrev den 18-04-2025 15:43:25

Hvis du sliber på døren, skal kanten være lidt skrå, prøv at tjekke ved en af de andre døre, hvor skrå det skal være.

Når så forstår jeg bedre det du skrev. Modtaget  

Der er jo det gamle trick når noget bandt , smører alle fladerne med bunden af et stearinlys .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også