Hejsa.
Jeg har overtage et rækkehus fra 80'erne , hvor der i alt er 9 radiatorer og gulvvarme på badeværelset. Nu, hvor det er blevet varmt har jeg slukket radiatorerne og har kun lidt gulvvarme på i badeværelset.
Efter jeg har gjort det er den ene radiator begyndt at "klukke" noget så kraftigt, hvilket efterhånden er lidt af et mysterie for mig, da de 8 andre ikke siger en lyd.
Fakta:
- Radiatoren er sat op i stue ifm. installation af stort vinduesparti for nogle år siden.
- Der er en anden radiator i stuen magen til, som ikke siger en lyd.
- Vandet løber ind i venstre side, og termostaten sidder i højre side.
- Pilen på ventilen peger i samme retning som vandet løber (ud af radiatoren).
- Radiatoren er ikke 100% i vater, hvilket den anden identiske er.
- Når den er slukket og siger den lidt belastende lyd, så er både tilløb og afløbsrøret helt koldt, og det samme er radiatoren.
- Det lyder til at lyden kommer fra midten af radiatoren, eller måske fra ventilen.
- Jeg har forsøgt at udlufte alle radiatorer i boligen flere gange, men det virker ikke til at der er luft i dem.
- Er den tændt og der er gennemløb af vand i den, så siger den ingenting.
- Slukker jeg for varmen til alle radiatoren (hovedhanen) så ophører lyden øjeblikkeligt.
- Skruet helt ned for hovedhanen, så den kun lige er åben, men ladet returen være 100% åben.
- Har prøvet at skifte termostaten uden det gjorde nogen forskel.
- Der er fjernvarme, hvor det ser ud til at vandet fra varmeværket går direkte ind og bliver fordelt til vandvarmer, og ud til radiatorer.
Jeg har tidligere boet i en lejlighed, hvor rørene bankede ved skift af temperatur, da der ikke var plads nok i etageadskillelsen. Det tror jeg nu ikke er tilfældet her, da temperaturen ikke skifter, men forbliver konstant.
Kan radiatoren være defekt?
Kan ventilen være defekt?
Kan vandet løbe den forkerte vej og presse på ventilen fra retursiden?
Er der nogen der har et forslag om, hvad der kan være galt, da lyden er ved at drive mig til vanvid og nu helt har slukket for alt varme, hvilket heller ikke er optimalt da jeg jo gerne vil have min gulvvarme på badeværelset.
Video