Gammel lampe har ledninger med falmede farver

Ja, prøv lige og sig det hurtigt 3 gange i træk…

Måske er ledningerne ikke falmede, men bare fra en anden tid, men jeg er i tvivl om hvad der er hvad - ved i det?

Jeg overvejer stærkt at hyre en elektriker, men nu ville jeg lige spørge jer herinde først.

God påske! 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På sådan en lampe har det ingen betydning hvordan den forbindes, - den ene skal forbindes til tændledning / M1 i lampeudtag, den anden til nulledning / Nul i lampeudtag.
Det er ligegyldigt, hvilken der forbindes til hvad.
Tusind tak for dit svar.

Jeg troede faktisk at lampen kunne føre strøm og at man kunne få stød af at røre ved metallampen, hvis man forbandt ledningerne forkert, men det er måske misforstået?

Min plan er at samle de to gamle ledninger i en samlemuffe (tror jeg det hedder) også gå fra samlemuffen ind i væggen via en ny ledning 
Faktisk bør fasen forbindes til mider polen og nul til siden, ellers kan man få stød hvis man skruer pæren ud og rører ved siden af den.
Tak for svaret og ​for at jeg nu ikke skal have stød!

Ja ok, så er jeg tilbage hvor jeg startede, hvor jeg ikke kan se på ledningerne hvad der er hvad.
Øresund skrev den 18-04-2025 13:52:54

Tak for svaret og for at jeg nu ikke skal have stød!

Ja ok, så er jeg tilbage hvor jeg startede, hvor jeg ikke kan se på ledningerne hvad der er hvad.

Det er ikke andet at gøre end at måle sig frem, medmindre du kan rykke i ledningen og lokalisere dem på den måde..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Det er nærmest ligegyldigt hvordan ledningerne tilsluttes. Hvis du f.eks. forbandt de 2 sorte ledninger til hvert sit ben i en stikprop (som på en forlængerledning), og satte stilproppen i en stilkontakt, vil lampen lyse, ligegyldigt om du vender stikproppen 180o. Med en stikprop ved du ikke om fasen er tilsluttet midterbenet i kampens fatning.
Så længe du kun holder på pærens glas, når du skifter pære, får du helt sikkert ikke stød.

Søren O
Søren O skrev den 18-04-2025 14:17:00

Det er nærmest ligegyldigt hvordan ledningerne tilsluttes. Hvis du f.eks. forbandt de 2 sorte ledninger til hvert sit ben i en stikprop (som på en forlængerledning), og satte stilproppen i en stilkontakt, vil lampen lyse, ligegyldigt om du vender stikproppen 180o. Med en stikprop ved du ikke om fasen er tilsluttet midterbenet i kampens fatning.
Så længe du kun holder på pærens glas, når du skifter pære, får du helt sikkert ikke stød.

Nu var det en lampe der skal tilsluttes et lampested.

Når man skifter pære i en lampe der sidder i en stikkontakt, bør man tage den ud af stikket.
Man må jo formode at tændledningen  er afbrudt når der er slukket på kontakten.
Det kunne være godt med et billede fra lidt afstand, så man kan se hvad de er for en lampe.
Min plan er at samle de to gamle ledninger i en samlemuffe ( det er ikke  den korrekte måde)
Du skal samle dem med hver sin leder i det kabel det skal forlænges med, og samlingen skal skjules i baldakin f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis