Vi søger lidt vejledning, og håber i kan hjælpe.
Der er ikke meget information her inde, om og vælte alle husets indervægge, så vi laver en ny tråd :-)
Vi har kontaktet et par bygningsingeniør, men ingen har vendt tilbage!
Det ser ud til de kun laver udregninger på bærende vægge!?
Vi har købt et ældre etplanshus hus på 220m2 fra 1966, med et gammelt Hess kalorifer varmluft system (Oliefyr).
Vi vil gerne fjerne det gamle terrændæk, isolere, ny gulvarmeinstallation og støbe nyt terrændæk.
Alle indervægge er bygget oven på eksisterende terrændækket, og da vi skal udgrave længer ned end terrændækket, skal de jo enten fjernes eller understøbes.
For og undgå og skulle understøbe alle væggene, ønsker vi og fjerne dem, for derefter og opbygge lette vægge på det nye terrændæk.
Men vi kan jo ikke bare fjerne alle væggene uden at hele huset kollapser og har ikke lyst til og understøbe alle vægge.
Tænker at mange af væggene virker som stabiliserende/afstivende.
Derudover er der et par vægge som løber på tværs af gavlen, som vi gerne vil fjerne permanent.
Da det er gitterspær i god stand tænker vi ikke det er det helt store problem.
Stabiliserende vægge (Tror vi): (Lilla. Nummer 1, 11, 12 & 15)
Det vi tænker er bedst, hurtigst og nemmest er, og understøbe 0,8 meter fra ydervæg og fjerne resten. Derefter opbygge en ny let væg, på begge sider af den gamle, oven på det nye terrændæk.
Dvs. de 80cm får lov og blive stående inde i den nye væg.
Nogle der ved om dette vil være en OK løsning?
Jeg har vedhæftet en plantegning af huset, hvor jeg har indikerede med farver hvad vi ønsker.
Jeg har givet væggene farver alt efter hvad vi ønsker med dem, og et nummer så det er nemmer for jer og svare. Håber det giver mening.
Jeg har også vedhæftet de gamle byggetegninger fra tilbygningen, som blev opført i 1977.
Det er desværre ikke muligt og finde de originale tegninger fra 1966, men opbygningen er den samme har vi ladet os fortælle af sælger.
Her er hvad vi ved om huset:
Fundament:
47cm (11x19x47 lecablok)
Terrændæk:
15 cm (2cm afretning og 13cm Leca beton)
Ydermur
10cm gasbeton (Bærende Indervæg)
7,5cm isolering bats
11cm tegl (Ydervæg af mursten)
Indervægge Rumdelere og stabiliserende:
Lecabeton / letklinkerbeton (tykkelse uvist men ca. 10-11cm)
Spær: gitterspær. Se billede.
Tak på forhånd :-)