Omfangsdræn føres til..?

Hej.

Jeg er igang med at opføre et opvarmet skur i haven hvor gulvet kommet til at ligge 60 cm under terræn.
I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om jeg skal forsøge at etablere et omfangsdræn, når nu der er gravet ud rundt om fundamentet.

Jeg har lidt svært ved at forstå hvad man må lave selv, hvad man ikke må lave selv og hvad der kræver tilladelse fra kommunen mv.

Da det bare er et skur og ikke decideret bolig, er jeg også interesseret i at det ikke bliver dyrere end højest nødvendigt. 

Hvis jeg ligger en drænslange rundt om fundamentet i en dybde af 80-90 cm., hvor skal de så føres hen? Regnvandet på min grund bliver ført til en faskine, men den ligger lidt højere oppe, mener jeg.
Kan jeg etablere en ny faskine der ligger dybere? Kan jeg evt. bare føre slangerne til et hul fyldt med ærtesten el. lignende? 

Der har været gravet ud i en meters dybde ret længe nu og hullet er knastørt, så jeg er ikke så nervøs for opstigende grundvand.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe du holder vandet inde på din egen grund må du selv lave det. Du kan udmærket føre vandet til en ny faskine. Bruger du ærtesten eller lignende, kræver det langt større volumen.

Søren O
Søren O skrev den 17-04-2025 11:05:36

Så længe du holder vandet inde på din egen grund må du selv lave det. Du kan udmærket føre vandet til en ny faskine. Bruger du ærtesten eller lignende, kræver det langt større volumen.

Tak for svaret Søren.

Selvom det er på egen grund, skal jeg så have tilladelse af kommunen til at etablere en ny faskine?
Skal drænrøret først føres til en sandfangsbrønd og så til faskinen der fra?
det kræver ikke tilladelse
men du skal sætte en pumpebrønd , det er blevet et lovkrav
omfangsdræn må ikke længere føres direkte til afløb
bredker skrev den 17-04-2025 12:15:13

Må det heller ikke føres direkte til en faskine..? Eller sandfangsbrønd og så til faskine.

EsserDK skrev den 17-04-2025 13:36:14

Må det heller ikke føres direkte til en faskine..? Eller sandfangsbrønd og så til faskine.

ikke hvis det skal laves lovligt

men der er ingen der kræver at det er en færdig pumpebrønd , du kan jo lave den selv med en billig pumpe , det er ikke så svært

Annonce
bredker skrev den 17-04-2025 14:32:51

EsserDK skrev den 17-04-2025 13:36:14

ikke hvis det skal laves lovligt

men der er ingen der kræver at det er en færdig pumpebrønd , du kan jo lave den selv med en billig pumpe , det er ikke så svært

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår hvad pumpens egenskab er, hvis man nu fører drænet til en faskine der ligger dybere end drænet gør..? Må man ikke det, hvis det ikke føres til offentlig kloak?

Pumpebrønden skal kun bruges hvis vandet ikke kan løbe væk. I dit tilfælde hvor alt er tørt, om omfangsdræn sikkert ikke er nødvendigt, vil det være rart at drænslangen er lagt, hvis det senere viser sig nødvendigt, sp i første omgang læg drænslangerne ned, så du senere kan tilslutte dem. ​

Søren O
Følg Sørens råd, når nu der er gravet op så koster det jo ikke meget at ligge en drænslange og så tilslutte den hvis du en gang finder ud af det bliver nødvendigt.
Har du evt overvejet at grave nogle tanke ned til vandet og så bruge det i haven? Vi ser jo oftere og oftere at der kan komme nogle måneder hvor vi ikke får så meget vand fra oven. 
Søren O skrev den 17-04-2025 17:37:15

Pumpebrønden skal kun bruges hvis vandet ikke kan løbe væk. I dit tilfælde hvor alt er tørt, om omfangsdræn sikkert ikke er nødvendigt, vil det være rart at drænslangen er lagt, hvis det senere viser sig nødvendigt, sp i første omgang læg drænslangerne ned, så du senere kan tilslutte dem.

fra 1 januar 2022 er det blevet et lovkrav at omfangsdræn SKAL ledes til pumpebrønd

skal det ledes direkte til faskine eller afløb , må kan det kun lade sig gøre ved alm dræn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis