Plantejord i Super8 plante-sten og frostsprængninger?!

Hej med jer,
I forbindelse med opretning af en ældre, skæv fliseterrasse har jeg sat en række Super8 plante-sten rundt om terrassen, for at forhindre belægningsstenene i at skride ud. Super8 stenene er sat i forbandt med to sten i højden. Der er ilagt tentor-stål på langs i samlingen, og så er stenene fyldt med cement op til omkring 7 cm. under overkanten af den øverste sten.
Jeg kunne godt tænke mig at fylde resten af Super8 stenene op med plantejord og plante i dem. Dog er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt stenene kan holde til frosten om vinteren, hvis jorden er meget våd, eller nogle af hullerne i stenene er direkte fyldt med vand?! 
Jeg har overvejet at bore huller igennem betonen, så vandet kan løbe væk, men jeg er i tvivl om, hvorvidt det er nok?
Lad mig høre, om I har en mening og/eller eventuelt en god løsning i forbindelse med mit lille projekt...
På forhånd tak! 😊
Med venlig hilsen Torben.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har næsten præcis samme setup i vores støttemur vi lavede sidste år, med øverste sten ca. halvt. fyldt op med beton, men så resten med granit skærver, stenene har holdt helt fint hen over vinteren på trods af at nogle stod fyldt med vand i toppen, og at de har frosset og tøet ad flere omgange. 

Ved enkelte sten, kunne man se at skærver/is var blevet presset lidt op under frosten, men tvivler på at det nogensinde vil kunne skabe nok tryk til at ødelægge stenene, når bare isen kan ekspandere frit op.  

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Det kan stenene sagtens holde til, men nok en god ide med et drænhul, så dine planter ikke "drukner" hvis det regner meget.

Vi prøver igen, i morgen --
Fedt med nogle brugbare svar. Godt at høre, at I mener, at stenene fint vil kunne holde til frosten om vinteren. Jeg borer nogle drænhuller, når betonen engang er hærdet. Så undgår jeg, at blomsterne "drukner" 😀👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også