Opladningstid batteri i el bil til børn?

Har en elbil til børn der sad 2 x 12 V 7A = 14A batterier i. Har nu istedet monteret  2 x 12V 12A = 24A. Tror de i manualen anbefalede maks 10 timer opladning. Men hvordan ved jeg når batteriet er opladet?

Det har jo nok ikke godt at at stå i opladeren i flere dage? Det er almindeligt blysyre batterier.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Syrebatterier tager ikke skade af at stå og lade i et døgn, ellers køb en intelligent lader, den styre ladeforløbet, og skruer spændingen ned til vedligeholdelse af batteriet, når det er fuldt opladet.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 16-04-2025 15:03:28

Syrebatterier tager ikke skade af at stå og lade i et døgn, ellers køb en intelligent lader, den styre ladeforløbet, og skruer spændingen ned til vedligeholdelse af batteriet, når det er fuldt opladet.

Skruer den spændingen ned eller slår helt fra? Hvad er fordelen ved at skrue spændingen ned da?

Et andet tillægs spørgsmål inforhold til lade strøm. Så kan jeg se der står maks ladestrøm 3,6A. Så Antager jeg at den oplader jeg kan slutte til maks må give en ladestrøm på 3,6A?. Men hvad nu når jeg har sat 2 batterier i parralel. Er min maks ladestrøm så stadig 3,6A? Eller kan jeg gange den med 2 så den er 7,2A?
Ja så kan du godt lade med 7,2 ampere...

En intelligent lader starter ved en lavere spænding, og så skruer den op, indtil batteriet er opladet, så sænker den igen spændingen, så batteriet ikke tager skade, sådan en lader kan sidde på et batteri altid uden at skade batteriet.

Denne her kurve er fra en Ctec lader jeg havde på bilen på mit tidligere arbejde, som jeg ladede på ​efter fyraften, efter at have brugt meget strøm i løbet af dagen.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 17-04-2025 00:04:55

Ja så kan du godt lade med 7,2 ampere...

En intelligent lader starter ved en lavere spænding, og så skruer den op, indtil batteriet er opladet, så sænker den igen spændingen, så batteriet ikke tager skade, sådan en lader kan sidde på et batteri altid uden at skade batteriet.

Denne her kurve er fra en Ctec lader jeg havde på bilen på mit tidligere arbejde, som jeg ladede på efter fyraften, efter at have brugt meget strøm i løbet af dagen.

Tak for svar 😊 er du helt sikker på jeg kan lade med 7,2A? Men man ville jo tænke det blev ligeligt fordelt, så det enkelte batteri kun modtager 3,6A.. Medmindre 1 batteri er defekt eller halvt defekt, så vil det ikke kunne modtage 3,6A, og så vil det andet batteri modtage mere end 3,6A? Men hvis denne teori er rigtig, så vil man jo også have et problem hvis man kun havde 1 batteri som man ladede med 3,6A og halvdelen af cellerne var defekte. Så ville de resterende celler modtage for mange A?

Annonce
Med celler i serie er det svært at forestille sig forskellig ampere.

Kurt54 skrev den 17-04-2025 07:48:46

Hej,

Miner batterierne jo også forbundet parallelt og ikke i serie? 😊 
Kurt54 skrev den 17-04-2025 07:48:46

Mon ikke der menes celler i batteriet og ikke batterier i parallel. Ved ladning af batterier i parallel bestemmer du ikke fordelingen af ladestrømmen mellem batterierne. Det bestemmes af batterispændingen på de enkelte batterier.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis