Lavspædingsledning til LED strip

Hej,
Jeg skal have sat noget lys op i min cargotrailer.
Umiddelbart er planen at forbinde en LED strip [link til produktet] til et 12V batteri som dette: link til batteri
Afstanden mellem batteri og LED strip bliver cirka 3-4m. Jeg er i tvivl om hvilket kvadrat lavspændingsledning jeg skal købe. Er 1.5mm2 godt nok?
Og hvordan forbinder jeg lettest ledningen med strippen? Krympeflex?
Mvh

Peter
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er tilsyneladende tilslutnings stykke med, som jeg ser det på billede.
1,5 mm2 kabel er fint, men husk at have en sikring lige ved batteri. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Til 12V ville jeg prøve med 2X0,75 mm2 ledning og selvfølgelig en sikring f.eks. 5A ved begyndelsen. Prøv om det virker ellers 2X 1,5 mm2.

fase
Forbruget er 7,2 watt pr meter, og længden på lyskæden er 5 meter, vil den bruge 3 ampere.

Hvis de 4 meter ledning er både til plus og minus..

Vil der ved brug af 0,75mm2 ledning, vil det give et spændingsfald på 0,56 volt
Bruger du der imod 1.5mm2 ledning, vil dit spændingsfald være på 0,28 volt

Tænker ikke du kan se forskel, om den får 0,28 volt mer eller mindre, jeg ville vælge 0.75 mm2 medmindre du med tiden skal koble mere på...

Vi prøver igen, i morgen --
Er det 5 meter du kal bruge?

I beskrivelsen står der at forbrug er 4 w/m når man har et 5 m stykke. Så der er allerede indregnet spændingsfald i selve led strip. Så det reelle forbrug er 1,7 A ved 12 v 

Annonce
ev elmand skrev den 16-04-2025 23:32:51

I beskrivelsen står der at forbrug er 4 w/m når man har et 5 m stykke. Så der er allerede indregnet spændingsfald i selve led strip. Så det reelle forbrug er 1,7 A ved 12 v 

Som jeglæser det i linket trådstarteren satte ind, bruger de 7,2 w pr meter, og den er 5 meterlang link fra trådstarter

Men bruger de mindre, er det jo kun en fordel i forhold til spændingsfaldet i en 0,75mme ledning  

Vi prøver igen, i morgen --
Je_ns Prøv at læs nederste afsnit i dit indlæg. " Ved længere stykker sker der et fald . . . osv. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis