Klikgulv ovenpå gammelt trægulv med spartelmasse

Hej,
Jeg står i den situation, at jeg har en hems jeg gerne vil udnytte bedre. Planen er at lave indbyggede skabe ved brug af køkkenmoduler fra IKEA. I den forbindelse skal der gøres noget ved gulvet. Der lå tidligere et tæppe og under dette tæppe var der et lag af hvad jeg vil gætte på er selvnivellerende spartelmasse. Det var fuldstændig krakeleret i den ene side, så det har jeg fjernet uden de store problemer. Men hvad vil I anbefale at jeg gør herfra? Vil det give mening at bruge tid på at fjerne al spartelmassen? Og er det overhovedet realistisk at lægge klikgulv på gulvet efterfølgende? I så fald, hvordan vil I tilgå opgaven?
Mh.
Rothko
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil have et gulv som er 100 % perfekt i vater over hele fladen, så kan du næppe undgå at spartle det igen.
Indrømmet, så ville jeg næppe selv være i stand til at spartle det til 100 % vater, så istedet ville jeg heller ikke fjerne den eksisterende spartel, men udjævne kanter så det bliver så jævnt som muligt.

Hvis der er nogle niveauforskelle mellem brædder, ville jeg nok forsøge at høvle dem. Altså gøre det så jævnt som muligt, en retholt kan også vise om der er for store lunkner eller forhøjninger i forhold til klikgulvets anvisninger.

Så ville jeg bruge et undergulv, som kan optage lidt ujævnheder (altså ikke den tynde skumfolie), noget i stil med denne 

Underlag
Der findes måske andre, som er bedre, men det er denne jeg selv har brugt.

Så jo, der kan sagtens lægges klikgulv i dit værelse.
djaydjay skrev den 15-04-2025 13:10:28

Hvis du vil have et gulv som er 100 % perfekt i vater over hele fladen, så kan du næppe undgå at spartle det igen.
Indrømmet, så ville jeg næppe selv være i stand til at spartle det til 100 % vater, så istedet ville jeg heller ikke fjerne den eksisterende spartel, men udjævne kanter så det bliver så jævnt som muligt.

Hvis der er nogle niveauforskelle mellem brædder, ville jeg nok forsøge at høvle dem. Altså gøre det så jævnt som muligt, en retholt kan også vise om der er for store lunkner eller forhøjninger i forhold til klikgulvets anvisninger.

Så ville jeg bruge et undergulv, som kan optage lidt ujævnheder (altså ikke den tynde skumfolie), noget i stil med denne 

Underlag
Der findes måske andre, som er bedre, men det er denne jeg selv har brugt.

Så jo, der kan sagtens lægges klikgulv i dit værelse.

Tak for svaret. Det lyder overskueligt.

Hvilken spartelmasse vil du anbefale at bruge, og hvordan "klargør" jeg rummet bedst muligt, så jeg ikke får spartelmasse uønskede steder?

Jeg tænker umiddelbart at lave skabet først og så lægge klikgulvet op til skabet. Hvad tænker du om den løsning og er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

Hvis du er sikker på, at du ikke fortryder skabene om et år eller to, så er det helt rigtigt at lave skabe først, og så lægge gulv ind til dem. Klikgulve lægges normalt som flydende gulv, så derfor er det også bedst, hvis skabe ikke står på klikgulvet.

Jeg har ikke selv erfaring med spartling af trægulve, så der må vi lige håbe på, at andre melder ind med fremgangsmåde og sparteltype.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også