Filtpuder under stoleben laver mærker i lakeret trægulv

Hej alle
Jeg har lakeret trægulv som jeg gerne vil beskytte imod fødderne på mine spisebordsstole. Jeg har efterhånden prøvet lidt af hvert, men stolene bliver ved med at lave mærker i gulvet. Det seneste er filtdupper / filtsko (helt nye og rengjorte, så ingen sandkorn eller lignende er fanget i filten) med filt underneden, men de laver fortsat mærker. Sætter jeg mig i stolen og læner mig foran, så presset bliver lagt på ét af benene og rykker stolen uden at løfte den, så kan jeg lave et mærke i gulvet hver gang. Det er ikke en rids i træet, men det kan ses i lakken i lyset. Og mærkerne kan ikke fjernes igen.

Jeg bemærker, at filten er superhård og skinner. Jeg kan ikke engang med en negl lave bare et lille mærke i filten. Det er vel fordi filten er sammenpresset af at sidde i stolen. Men det er vel forventeligt?

Er filt generelt at anbefale eller er der andet materiale der er bedre? Andre der har erfaring med udfordringen og hvordan løste i det? Gulvtæppe er ikke en mulighed.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk, jo større areal, jo mindre tryk på gulvet.
Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal købe. Ideelt skalle de have en gladt overflade, så skidt ikke sætter sig fast, samtligt skal de være mindre hårde end lakken på gulvet. slidstærke dupper skal du nok ikke gå efter, men må påregne at de skal skiftes med mellemrum.

Det kan også være din lak der er for blød, så ligemeget hvad du bruger får du mærker.
SOm Bent er inde på skal det være noget bedre filt. De der tynde hvide man kan købe man steder er både for tynde og for lette at mase flade. FIne til lette ting men ikek til stole.

Alternativet er stole med store overflade hvor de rammer gulvet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg har prøvet følgende. Den første virkede ikke, da stolebenet ikke er vinkelret med gulvet. Derfor blev presset ikke fordelt ligeligt på hele filtpuden, men kun der hvor kanten af stolebenet rammer gulvet (igennem filtpuden). Filtpuden blev derfor lynhurtigt slidt lige på det område. Den anden, som er i smig, udjevner vinklen fra stolebenet så presset nu fordeles ligeligt. Sælger har dog fortalt at det er hård filt, og det er dem der pt. laver mærker. Jeg tænker derfor ikke mine gulve kan klare at det er hård filt ​umiddelbart.

Kan der være forskel på hårdhed af filt? For så skal jeg vel have noget blødt noget. Forslag til hvor man kan købe det og gerne nogle tykkere puder, så de ikke bliver helt kompresset af trykket fra stolen? Synes jeg har ledt de fleste steder igennem, og det er altid de standard filtpuder man kan købe
Bruger dem fra IKEA på ø20-ø30 mm.
Det er vigtigt at de sættes helt ude i hjørnet af stolebenet - så hvis stolen får en vinkel - så er det stadig filtduppen som beskytter - specielt vigtigt hvis folk vipper på stolen.

Har ingen problemer med mærker/ridser i vores aske-parket.
Annonce
Jeg har Skovby stole. Der skal man bruge to forskellige slags filtsko: Vinkelrette under fronten, og vinklede til de bagerste ben.

Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 15-04-2025 08:38:09

Jeg har Skovby stole. Der skal man bruge to forskellige slags filtsko: Vinkelrette under fronten, og vinklede til de bagerste ben.

Kan du huske hvilke du har købt?

MD1 skrev den 14-04-2025 19:59:31

Jeg har prøvet følgende. Den første virkede ikke, da stolebenet ikke er vinkelret med gulvet. Derfor blev presset ikke fordelt ligeligt på hele filtpuden, men kun der hvor kanten af stolebenet rammer gulvet (igennem filtpuden).  
Selv om stolebenene står på skrå er de vel skåret så meget i smig at hele benets flade er i kontakt med gulvet. Hvis ikke, så gør det selv.
Derpå kan en helt normal filtdup i god kvalitet monteres.
På vedlagte eksempel har jeg ‘monteret’ en rød filtdup under det ene ben.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 15-04-2025 12:20:45

MD1 skrev den 14-04-2025 19:59:31

Jeg har prøvet følgende. Den første virkede ikke, da stolebenet ikke er vinkelret med gulvet. Derfor blev presset ikke fordelt ligeligt på hele filtpuden, men kun der hvor kanten af stolebenet rammer gulvet (igennem filtpuden).  
Selv om stolebenene står på skrå er de vel skåret så meget i smig at hele benets flade er i kontakt med gulvet. Hvis ikke, så gør det selv.
Derpå kan en helt normal filtdup i god kvalitet monteres.
På vedlagte eksempel har jeg ‘monteret’ en rød filtdup under det ene ben.

Nej, benene var nemlig ikke smig, så hele benets flade var i kontakt med gulvet. Det er ikke en mulighed at skære i benet. Derfor er det jeg har puttet skodupper i smig i som udligner dette (se vedhæftet billede). Der er filt på disse, men de laver fortsat mærker i gulvet. Sælger har dog sagt, det er hård filt, så måske dét er udfordringen.

Jeg har købt begge slags: de “lige” til de forreste ben, og de “vinklede” til de bagerste ben.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis