Opbygning af tagpaptag

Hej

Jeg skal lave et tagpaptag.

Jeg har studeret lidt i bøger, og så har jeg følgende forslag nedenfor.
Jeg synes bare ikke jeg ser beskrevet, at folk benytter diffusionsåbent undertag 
oven på isoleringen.
Taget hælder 10 grader.

Ved f.eks. tegltag med diffusionsåbent under tag afvandes undertaget også til tagrenden,
men det tænker jeg ikke er nødvendig i dette tilfælde, og slet ikke hvis jeg bruger insektnet
i luftspalten, som også burde stoppe fygesne.

Hvad siger I til det?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ikke være undertag.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg ser ingen grund til at bruge en undertagsdug, da tagpaptag jo er 100 % tæt..

Vil du bruge en undertagsdug, skal der også være luft mellemisolering og dug..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svarene.

Hvis ikke jeg bruger undertagsdug, så bliver insektnet da meget vigtig, for ellers vil 
hulmebier bygge rede i isoleringen, og hvepse vil måske også grave det væk for at få
plads til et voksende bo.

Og så er der det med fygesne ind i sprækken.

Det er et ret lille tag, 4x4 meter med ensidig hældning.
Altså når nu hvepse eller bier kan skrælle træ og tygge det til papirmasse til deres bo hvorfor skulle de så blive stoppet at en tynd dug? 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Pas nu på med at sammenligne Undertag og Vindpap, de har 2 vidt forskellige funktioner.

Det du skal/kan bruge er f.eks. Isopal THOR 6 vindpap, eller tilsvarende.

Isopal THOR 6 vindpap er beregnet til at lægge direkte oven på isoleringen, f.eks. for at undgå at laver ventilation i isoleringen således at isoleringsevnen svækkes. Ligeledes for at undgå insekter eller fygesne kommer ned eller ind i isoleringen. 

Har selv brugt Isopap Thor 6, fra tagfoden og op til hvor isoleringen slutter knapt 4 m oppe ad 25° taghældning.

F.eks. Stark varenr. 9100 1029693, rulle a 1x20 m
Annonce
Ja formentlig, kender ikke produktet, dog viser montagevejledningen kun lodret montage.

Prisen ser dog ud til at være væsentlig billigere end Isopal Thor 6.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis