Spær i vejen for lyskasse

Hejsa
Der skal laves en lyskasse rundt om ovenlysvinduer men spæret er i vejen. Se billede.
Hvordan løser vi det?
På forhånd tak!
Vh Christine 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er skråstiveren ved den gule pil, så kan du bare flytte en over på den anden side, af spæret inde ved vinduet..
(som den sidder i modsatte side, på billedet)

Vi prøver igen, i morgen --

je_ns skrev den 13-04-2025 17:52:49

Hvis det kun er skråstiveren ved den gule pil, så kan du bare flytte en over på den anden side, af spæret inde ved vinduet..
(som den sidder i modsatte side, på billedet)

Det er også det vi havde tænkt. Men nu er det desværre også spærret på den modsatte side som er vejen og det er straks mere kompliceret.

Du er lidt sparsom med dine foto, var der ikke mere strøm på batteriet eller hvad 
Foto fra siden, som viser spær konstruktionen fra tag fod til kip, vil give et større indblik.
Løsningen må, alt andet lige indtil mere sigende foto, være en forkrøbling af spærene.

Det ser ikke ud til at spærene sidder særligt lodrette.
GSH skrev den 13-04-2025 19:15:43

Du er lidt sparsom med dine foto, var der ikke mere strøm på batteriet eller hvad 
Foto fra siden, som viser spær konstruktionen fra tag fod til kip, vil give et større indblik.
Løsningen må, alt andet lige indtil mere sigende foto, være en forkrøbling af spærene.

Det ser ikke ud til at spærene sidder særligt lodrette.

Her er et billede af spærkonstruktionen, mener det hedder saksespær.

Hvis en eller flere dele af spæret skal fjernes for at gøre plads til lyskassen skal det udveksles til de to nabospær. Afhængigt af vægt fra tagdækning og den øvrige dimensionering af tagets last kan det være nødvendigt at lave påforing/forstærkning af nabospærene eller føre udvekslinger over til to nabospær.
Jeg ville forhøre mig ved en tømrer inden jeg skar noget over ;-)

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 13-04-2025 20:54:45

Hvis en eller flere dele af spæret skal fjernes for at gøre plads til lyskassen skal det udveksles til de to nabospær. Afhængigt af vægt fra tagdækning og den øvrige dimensionering af tagets last kan det være nødvendigt at lave påforing/forstærkning af nabospærene eller føre udvekslinger over til to nabospær.
Jeg ville forhøre mig ved en tømrer inden jeg skar noget over ;-)

/BOFH 

Tak for svar 😊 Ja, vi må nok hellere lige få en tømrer indover, så taget ikke braser ned om ørene på os 🙈

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis