Hvilket spændende scenarie ?

Hej 
Hvilket spændende scenarie kunne jeg have kørende her? 

Skal siges at jeg ikke er verdens mester i VVS arbejde osv. Så er lidt i tvivl om hvorvidt jeg tør begynde pille ved det. 

Det drejers sig om en udendørs hane. 
Den gamle til venstre fungerer som den skal. Med tryk på. men den er utæt og har ikke brugt den sidste år af denne grund. Når man tænder den siver der lidt vand ud fra den. 

Den til højre fungerede sidste år. Med tryk på og det hele. Nu fungerer den tilsyneladende ikke. Der kommer en smule vand igennem, men slet ikke nok til at den kan bruges til noget. 

Der er jo vand i den til venstre, så problemet må vel opstå EFTER de 'skilles' ad ? - Frost skade ? - jeg forstår bare ikke hvad der kan være sket, således at der kommer en smule vand + kan godt lukkes helt af. 

Nogen der ved hvad jeg er ude i er? Er det et klassisk eksempel på et eller andet ?  

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender godt den til højre. Der sidder en tap med en pakning inde i hanen som skal åbne ved vandtrykket men typisk efter et langt stykke tid sætter den sig fast. Nogle gange kan man få den løs ved at slå med lette slag af en hammer på siden af hanen. Ellers må du lukke for vandet og skille den ad. Det er ik så svært.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg ville gå i byggemarkedet og købe to nye vandhaner plus lidt pakgarn og -salve, og så lukke for vandet og skifte begge haner. Det er en enkel og lærerig operation.

Venlig hilsen
Knud
Kan også være noget har sat sig fast i den - men så ville der nok komme noget mere et blot en smule vand.
Du kan skifte dem men det er ulovligt at gøre selv, så du skal have en autosiseret VVS installatør til at gøre det.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Er det ulovligt, hvis jeg kan lukke for vandet? Vidste jeg ikke.  
Det er udvendige vandhaner, og for at de ikke dkal fryse, har du helt sikkert en afspærringsventil monteret umiddelbart før de udvendige haner. Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at lave det selv. Er helt sikker på at det også er lovligt.
Vandhanen til venstre - er den utæt omkring “akslen” til håndgrebet? Så prøv at spænde møtrikken lidt der hvor vandet kommer ud. Vandhanen til højre - i håndgrebet sidder en lille plastprop, den er sikkert blå. Den lirkes ud, og skruen inde under fjernes. Så fjernes håndgrebet. Så kommer du til selve ventilen. Den kan skrues ud med en “stor” nøgle eller rørtang. Så ser du ret hurtigt om pakningen er defekt. Du kan købe en ny pakning eller en ny ventil til vandhanen. 

Søren O
Annonce
asromadk skrev den 13-04-2025 18:57:37

Er det ulovligt, hvis jeg kan lukke for vandet? Vidste jeg ikke.  

Hvis der er en stophane inden de to der er vist på biledet så nej. Så må du gerne gøre det selv. Sålænge du ikke beyger at montere nye rørstykker mm.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Til trådstarter: Du lukker bare for vandet, og skifter dem til nye vandhaner. Det er ikke bøvlet værd at reparere dem.
Brug pakgarn og salve det bliver altid tæt. Paktape er mere tvivlsom om det bliver tæt 

Til Buller: Du er ofte nidkær hvad angår Lovlig eller ikke lovlig. Ved dit sidste indlæg tror jeg du alligevel bøjer paragraffer lidt. De vandhaner er også fast installation. Det man må tilslutte / udskifte er vandhaner i køkken og badeværelse hvor der er balofix. ( og ikke behov for pakgarn ell. lign. )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-04-2025 11:17:50

Til trådstarter: Du lukker bare for vandet, og skifter dem til nye vandhaner. Det er ikke bøvlet værd at reparere dem.
Brug pakgarn og salve det bliver altid tæt. Paktape er mere tvivlsom om det bliver tæt 

Til Buller: Du er ofte nidkær hvad angår Lovlig eller ikke lovlig. Ved dit sidste indlæg tror jeg du alligevel bøjer paragraffer lidt. De vandhaner er også fast installation. Det man må tilslutte / udskifte er vandhaner i køkken og badeværelse hvor der er balofix. ( og ikke behov for pakgarn ell. lign. )

Det sidste svar jeg fik fra SIK (godt nok en del år siden efterhånden - mener det var 2016) var at man måtte skifte vandhaner hvis der var en lukkehane foran i installationen. Men skulle man modificere noget og samle flere dele der ikke kommer som en samlet enhed - fx rør, bøjninger osv - så krævede det autorisation. Måden vandhanen, blandingsarmaturet eller lignende er monteret på er uvæsentlig - mangle gamle armaturer kan være monteret med pakgarn eller teflontape.
Asromadk nævnte ikke noget med at der var en stophane - deraf mit første og andet svar.

At du opfatter mig som nidkær kan jeg selvfølgelig ikke gøre noget ved. Det må altså stå for din egen regning.
Jeg medgiver gerne at der på forummet er en generel holdning til, at det er ok at lave ulovlige installationer.

@ Buller 27

“Jeg medgiver gerne at der på forummet er en generel holdning til, at det er ok at lave ulovlige installationer”.

Der er noget du helt har misforstået. Det er vist kun et fåtal herinde der har den opfattelse. Langt de fleste efterstræber at udføre arbejdet fagligt korrekt, og så se lidt bort fra om der er autorisationskrævende arbejde. Der er også set talrige eksempler på at de autoriserede kan lave noget “lort”.’

Søren O
Søren O skrev den 14-04-2025 19:02:53

@ Buller 27

“Jeg medgiver gerne at der på forummet er en generel holdning til, at det er ok at lave ulovlige installationer”.

Der er noget du helt har misforstået. Det er vist kun et fåtal herinde der har den opfattelse. Langt de fleste efterstræber at udføre arbejdet fagligt korrekt, og så se lidt bort fra om der er autorisationskrævende arbejde. Der er også set talrige eksempler på at de autoriserede kan lave noget “lort”.’

Dit udsagn understøtter det jeg skriver. Er det ikke udført af autoriseret er det netop ulovligt. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis