Robotplæneklipper kører konstant fast i plænen

Hej alle.

Jeg har en robotplæneklipper, der konstant kører fast i min plæne. Der er en del mos i plænen, hvilket jeg ikke har noget imod i sig selv, og der er måske også nogle ujævnheder (måske grundet mosset), som kan være grunden til robottens udfordringer.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg klogest løser problemet med at få plænen slået jævnligt igen.

Jeg er absolut ingen have-ørn og er en total nybegynder i forhold til alt der handler om plæne. Jeg har læst lidt om at tromle plæner, jeg har også overvejet om jeg evt. bare bør bruge en anden type plæneklipper, eller om mosset skal fjernes (men som sagt har jeg ikke noget imod mos i sig selv).

Hvad vil I anbefale og hvordan griber jeg set an?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en robotplæneklipper du har?
Når den kører fast, hvad er det så den sidder fast i?
Eller er det fordi plænen er så ujævn, at skjoldet bliver løftet og stop udløses?
Har du sat den til højeste klippehøjde?
Kan du ikke tage et par foto af plænen og klipperen?
Plæneklipperen er en AL-KO Robolinho 500e. Jeg har sat den til max klippehøjde, ja.

Den har længe haft en tendens til at sidde fast ved kanterne, hvis jorden var lidt blød, men nu sidder den fast alle steder - ofte hvor der er mos. Det virker til at hjulene mister traction så de bare spinner nyttesløst.

Jeg prøver lige at tage et par billeder, når jeg er kommet ordentlig op.

Er den ikke med "tapper" på hjulene?
Jeg plejer at slå plænen første gang, med en plæneklipper med motor, men det er mere for at få alle smågrene og fyrekogler fjernet.
Min har aldrig sat fast, uden der har været en grund til det.
Er det begge hjul der spinner rundt samtidig?

Er den med 3 eller 4 hjul? De 3 hjulede kan godt have en tendens til og køre med mere fast ved ujævnheder. Ved ikke om det er nok, men nogle gange kan man få nogle “spikes plader” man kan montere på hjulene så der kommer mere greb i dem.

Hvordan køre forhjulene, køre de løst eller stramt, hvis de ikke ruller nemt, kan det også være grunden.
Jeg har prøvet at tage nogle billeder men er ikke helt sikker på, hvor tydelig ujævnheden er - til gengæld er jeg ret sikker på at mosset er hovedgrunden til, at klipperen kører fast.

Annonce
Har du ikke mulighed for at klippe første gang, med en motorgræsklipper.
Evt. en rotorklipper med mosfjerner på, men pas på afgrænser ledningen?
Din plæne trænger til at blive "luftet" / fjernet mos og gammelt græs rodnet.
Enten med plænelufter maskine eller bare en rive. ( Det materiale som rives op af plænen fylder helt enormt meget)
Men det giver luft (ilt) til rødderne og mulighed for nyt græs til at gro. 

Derefter udjævnet med sand og så eftersåning med græs frø. Evt. kalk / gødning osv. 

Det vil give en flot og sund plæne, som din robot klipper ikke sidder fast i. 

Det er også muligt at forbedre plænen ved at klippe den ultra kort, udjævne med plænetopdress eller sand. Efterså, gøde osv. 

Helt alternativt og måske nemmere i nogle tilfælde, kan plænen genetableret helt, f.eks. ved at fræse hele plænen og så så nyt græs. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ellers kan man få sådan nogle spiks, til at skrue på hjulene, har ikke selv erfaring med dem, men de ser da ret effektive ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er lidt "tapper" (se evt mit lidt ubehjælpelige billede) men åbenbart ikke nok til at den ikke kan køre fast i mosset.

Den er 4-hjulet, dog er det tydeligt baghjulene der trækker læsset for den. De spinner begge samtidig, ja - hvis det blot er det ene, der mister greb, kan den for dem meste få sig fri. Forhjulene er fint løse som jeg tænker, de skal være.

Jeg tager det med spike-plader med, Martin - så det nævnt i en anden tråd men aner heller ikke om det er nok :)

Jhb, jeg overvejer også en håndaskubbet maskine men har ikke en i forvejen, så ville høre mig på folks perspektiver :)

Tak til jer også, Jens og Ildstaal - det kan være jeg prøver spikes, det kan måske også hjælpe lidt på det med at lufte den lidt som Ildstaal nævner.

Tak for den grundige gennemgang, Ildstaal - det var lidt det jeg havde håbet ikke at komme ud i, da jeg har det fint med mos og ikke er et stort havemenneske generelt... og det lyder som en lidt større omgang. Men det kan godt være at det vil være en bedre vej frem på sigt, så tror jeg bliver nødt til at overveje det  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis