Prikling - hvorfor egentlig?

Hej,

Jeg er ret ny i havemæssig sammenhæng, så bær over med mig, hvis jeg kommer med tåbelige spørgsmål.

I de sidste par sæsoner har jeg med meget svingende resultat forsøgt at så blomster på friland. I år bestemte jeg mig så for at kaste mig ud i forkultur i stedet, da jeg tror, jeg bedre vil kunne styre det på den måde.

Det går faktisk fint med spiringen af diverse planter. Det pibler op alle steder biggrin. Men jeg er altså ikke sikker på at jeg forstår dette priklevæsen. For mig som novice virker det bare som en ekstra arbejdsgang og i øvrigt et risikomoment med mine klumsede begynderfirngre fedtende rundt i sarte, nye rødder. Jeg forstår godt selve princippet i prikling - altså at rødderne skal have mere plads hver for sig og den slags - men hvorfor ikke bare så i de potter, man senere ellers ville have priklet ud i? Kan man ikke bare så i dem, og så tynde ud efterhånden? Det sparer man vel også lidt jord ved? Desuden prikler man jo ikke om, når man sår på friland?

Kan et vidende medlem af dette udmærkede forum retlede en famlende begynder?

PFT
Peter
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej zberg
Du kan godt bruge den fremgangsmåde. Grunden til priklerriet er for de fleste, at man starter i (stue)vinduerne fordi det er koldt og efter priklingen kan /skal planterne stå køligere. Fremspiring er også lettere når du har minidrivhuse, de holder på fugtigheden. Nogle planter skal startes ved 30* og efter spiring meget køligere.

Der findes ikke tåbelige og dumme spørgsmål---kun svar!

Sniffer  
Sniffer - du er en ægte LDS'er - og jeg nyder at du bruger vores motto (ingen dumme spørgsmål ......)

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis