Måling af varmt brugsvand?

Hvis jeg vil måle, hvor meget brugsvand jeg levere fra en vandvarmer, hvordan kan det så gøres digitalt? 
Kamstrup laver fine systemer, men umiddelbart ikke til brugsvand... De fleste jeg kan læse om på netter, er kun med difference måler, som bruger retur flow til at beregne fjernvarme forbrug. Eller kan man montere returmålere direkte i det kolde tilløb, og så derfra kalibrere hvor meget energi der bliver brugt i forhold til at sætte en bi-måler på strømmen?
1. Alternativ - Simpel vandforbrugsmåler. 
2. Alternativ - Billig flow og digital overvågning.
3. Alternativ - Kamstrup flowmåler. 

MVH
/J
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må lige forklare lidt mere om hvad du ønsker. Skal du dele varmtvandsforbrug ud på flere lejligheder? Hvilken energikilde bruges til opvarmning af varmt vand?

Søren O
Du kan bare måle, hvor meget koldt vand, der løber gennem vandvarmeren. Hvis det varme vand skal afregnes med flere er det noget andet.

fase
@Søren/@Fabrin, om det er gas eller ampere der opvarmer varmtvandsbeholderen, så bliver resultatet vel det samme for omkostningen. Det er et split på 2. Så simpelt set-up.
Chat siger det er billigst og mest simpelt at sætte vand-ur på afløbet og energi måler på total forbruget, og så splitte det ud på det målte forbrug! Så det bliver den løsning jeg løber med. Det er dog lidt pissebesværligt at montere vanur!
Måske du kan nøjes med at se på dit generelle forbrugsmønster via Watts.

Jeg bruger åbenbart 20 liter vand mellem kl. 06 til 07. Min kone bruger 35 liter fra 07 til 08. Og bønene bruger op til 60 liter per bad.
Hvis du skal måle forbrugt energi på afgangen, behøver du ikke et vandur, men kan bruge en måler, der måler vandmængden med ultralyd og derfor ikke skal skæres ind på røret. Du skal ved energimåling også bruge temperaturdifferencen mellem koldt og varmt vand.

fase
Annonce
@ Fabrin: Jeg kender ikke til ultralydsmålere der kan monteres uden på det eksisterende rør. Tror alle moderne målere j dag bruger ultralyd, og de måler meget nøjagtigt.

Der er en del fabrikater til m3 måling af varmt vand, også med ultralyd (digitalt). Kamstrup er også repræsenteret. Opvarmes dit varme vand med el, så kan en simpel bimåler (el) let fortælle hvor meget energi der bliver brugt. Med gas er det lidt mere besværligt. Hvad er det rigtige? Om vinteren skal huset ogsåvære med til at dække “varmetabet” i fyret, men hvad så når det er sommer, og der er lukket for varmen? Så er det vel kun det varme vand til at betale for gassen?
Jeg vil foreslå m3 målere på forbrugsstederne, og når du så ved hvor meget gas der bruges i en periode i forhold til vandforbruget, så kan det beregnes rimeligt nøjagtig.
Umiddelbart er en “gammel” vingehjulsmåler udmærket til at måle vandforbruget, selv om der kun sidder et mekanisk tælleværk. Hvis du ikke har aflæsningsudstyr til den digitale måler, skal du alligevel aflæse måleren manuelt. Den digitale måler er væsentligt dyrere end en vingehjulsmotor.

Søren O
Hej Fabian, 
Undskyld det sene svar! Temperatur differencen koster vel det samme uanset fra hvad der varmes op. Det bliver jo en total betaling for det antal m3 der bruges i forhold til kWh for opvarmningen. Om det er fra 0 eller 10 grader...
@Hej Søren, 
jeg vidste heller man kunne få ultralyd til direkte montage på røret, men ellers er det en simpel løsning med 2xkugleventil, 2xunion og så en fitting med følger.
Det er uden gas og kun el opvarmning. + hvis det havde været med tab til det 3. rum, så vil det stadig være en del af driftsomkostningen af opvarmning. Fx så vil det den lokale Rema/Netto/365 betaler for at varme butikken op, det kommer vi jo også til at betale via "yderligere" forhøjede priser 
@trådstarter
Synes dit ønske er lidt uklart.
I startindlægget ønsker du at kende til vandforbruget(som jeg læser det), men nu er det vist energiforbruget til opvarmningen du ønsker målt?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis