Lysne lakeret egefiner

Hej, jeg har købt dette sofabord og skåret bordpladen kortere. Derudover troede jeg at jeg kunne slibe lakken af og give bordet hvid olie. Men det viser sig at bordet ikke er massiv egetræ, men blot egefiner. Hvad har jeg af muligheder for at bordet kan få så lyst et udtryk som muligt? Jeg antager at det er for kompliceret at slibe lakken af uden af komme til at slibe ned til pladen under egefiner? På forhånd tak for råd. Mange hilsner, Eva
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det letteste er nok at at give det en lys lak, så behøver du ikke at fjerne den gamle lak, men kan nøjes med en let slibning inden lakering. Test på det afsavede stykke først.

Jeg gætter på at du er ude efter et sæbebehandlet look. Det kan du nok ikke få, men du kan gå efter farven.

Hvis man passer lidt på, kan man godt slibe lakken af, selv om det er fineret. 
Det har jeg gjort masser af gange, men jeg har dog også en fortid som møbelsnedker (50 år siden).
Ved at slibe lakken af vil du automatisk få et lysere udtryk. 
Jeg gør det med båndsliber, men det vil generelt kræve, at man er vant til at arbejde med sådan en, da den virkelig tager fat. Til gengæld går det hurtigt.
Umiddelbart vil jeg anbefale at bruge en excentersliber og først lave en grovslibning med korn 80. Men husk at den skal stå på pladen når du starter og stopper den, da den kan slibe gennem fineren i løbet at et øjeblik, hvis man får sat den  lidt skråt ned.
Når lakken er slebet væk, så finsliber du efterfølgende med korn 220 eller 240. Det kan også gøres med excentersliberen, da der skal fjernes nogle slibespor fra grovslibningen.

Kurt B. Andersen
Hvis man zoomer ind kan man se hvor tynd fineren er. Jeg kan god blive i tvivl om det er finer og ikke blot folie. Det ligner at bagsiden er hvid. Det har tykkelse på højest 1 mm inklusive eventuel lak. At bruge korn 40 vil jeg mene er helt urealistisk. Man skal selvfølgelig ikke slibe hvis det er folie.
GodeVen skrev: At bruge korn 40 vil jeg mene er helt urealistisk.
Jeg ser ingen der anbefaler korn 40

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det rigtigt, der skulle have stået: At bruge korn 80 vil jeg mene er helt urealistisk.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis