Skævt betongulv - Korrekt fremgangsmåde?

Hej!
I mit renoveringsprojekt derhjemme, er jeg stødt på en udfordring.
Tidligere ejere har slået 2 rum sammen, og når jeg smider en 2 meter loddestok på gulvet, kan jeg godt se at jeg får udfordringer med at få et plant trægulv.
Jeg har prøvet at illustrere det med en tegning.
Jeg får umiddelbart kun behov for 1cm (8mm laminatgulv og 2mm radonspærre gulvunderlag).

Min tanke er, at jeg er nødt til at få hele gulvet nede til den grønne linje. Behøver ikke være i 2cm under dørkarm, men måske omkring 1cm, da det er det jeg har brug for. Men hvis jeg tager udgangspunkt i 2cm, så er det 3cm jeg skal have ​væk fra det ene rum. (Omkring 12kvm)

Så skal jeg igang med at få en masse betongulv af og jeg kan læse mig til at man kan leje en betonhøvl/betonfræser. Jeg vil helst ikke bruge alt for tungt nedbrydningsværktøj og risikere revnedannelser i kældervæggene.

Er det den korrekte fremgangsmåde, eller har i andre gode erfaringer og forslag?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke nemmere at skære 1 cm af døren, og lægge flydespartel, for at nivelere?
At fræse 2 cm af et betongulv i et kælderrum, vil jeg betegne som umuligt, -i hvert fald med amatørværktøj.

Venlig hilsen
Knud
swayde skrev den 09-04-2025 13:11:15

Er det ikke nemmere at skære 1 cm af døren, og lægge flydespartel, for at nivelere?

Det skal i så fald være 2cm, så jeg har plads til gulvet. Og så tænker jeg på kanten der kommer når man går ind i rummet. Ved ikke hvor høj en kant der "må" være?
Jeg har også læst at det er rigtig besværligt at "flytte" en dør på den måde, men jeg har ikke selv nogen erfaring på området?

STH88 skrev den 09-04-2025 13:34:17

swayde skrev den 09-04-2025 13:11:15

Det skal i så fald være 2cm, så jeg har plads til gulvet. Og så tænker jeg på kanten der kommer når man går ind i rummet. Ved ikke hvor høj en kant der "må" være?
Jeg har også læst at det er rigtig besværligt at "flytte" en dør på den måde, men jeg har ikke selv nogen erfaring på området?

Det er i hvert fald ikke mere besværligt at flytte en dør end at slibe 3 cm af et betongulv:-)

Som jeg læser dit 1. indlæg kunne det godt se ud som om det er i kælderen du vil lægge laminat. Hvis det er tilfældet ville jeg kraftigt overveje om det var en god ide med organiske materialer i et fugtigt miljø.

Selvbygger med stort S. 

Det er i hvert fald ikke mere besværligt at flytte en dør end at slibe 3 cm af et betongulv:-)

Som jeg læser dit 1. indlæg kunne det godt se ud som om det er i kælderen du vil lægge laminat. Hvis det er tilfældet ville jeg kraftigt overveje om det var en god ide med organiske materialer i et fugtigt miljø.

Okay, vil jeg kunne beholde den nuværende dør og dørkarm eller hvordan skal jeg gribe det an? - Kan de skæres til?

Det er i kælderen, men det er ikke et fugtigt miljø :-)

Om dørkarmen kan genbruges er svært at svare på uden at have set hvad det drejer sig om, men normalt er det bare at skrue karmskruerne ud, hæve murhullet, og skrue karmen i igen.

Mht. fugt så prøv at tape et stykke plastfolie på gulvet med dampspærretape eller noget andet kraftig tape. Bliver det fugtigt på undersiden efter 1 uge, så glem alt om trægulv.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også