Lampestikkontakt midt i loftet

Hvis jeg bygger et hus med et rum der er 4m x 4m, er det så lovligt at få elektrikeren til at montere en lampe-stikkontakt midt i loftet, 2m fra alle vægge, som jeg så selv efterfølgende hænger en lampe fra ved hjælp af en lampe-stikprop?

Arne
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja hvis rummet er tørt, så det ikke kræver særlig fugtbeskyttet materiel..

Vi prøver igen, i morgen --
Når du laver installationen, skal du bruge en dåse, der passer til lampeudtaget. Du skal også være opmærksom på lampens vægt. Lampen må højst veje 5 kg.

fase
Der er slet ingen afstands restriktioner omkring hvor elektriker må installere lampeudtag og lampestikkontakt i loftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 08-04-2025 20:52:00

Når du laver installationen, skal du bruge en dåse, der passer til lampeudtaget. Du skal også være opmærksom på lampens vægt. Lampen må højst veje 5 kg.

Det håber jeg så at elektrikeren har styr på 🙂  ... og jeg kan ikke forestille mig at købe en loftlampe der vejer mere end 5kg.

Tak til dig og je_ns og ev_elmand for hjælpen!

Arne
En stikprop til lampe  kan godt være lidt kluntet. Hvis elektrikeren monterer et standard lampeudtag må du stadig godt selv montere en lampe.
Annonce
Helt enig med GodeVen Almindelig lampeudtag er oftest pænere. Er det et sted hvor lampen skal tages ned, f.eks. når spisebord skal stilles op til mange gæster så kan lampestik / stikprop være ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja de lampeudtag til stikprop er ikke de kønneste, men kan være ret praktiske. Og man kan jo skjule dem med en baldakin, hvis man synes det ser bedre ud.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis