Knækket styrlås svejses? OleSørensen 94 07-04-2025 22:50 Kan man svejse de 2 knækkede dele på igen? Det er en styrlås der er brudt op med vold. Jeg går ud fra det er aluminium. En ny lås koster desværre på den forkerte side af 1500 kr. inkl. import (der medfølger både nye nøgler og tankdæksel mv.) 11 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ev elmand 30485 7480 07-04-2025 23:06 Når noget er meget svært siger jeg " det er muligt, de borede da et par huller under Storebælt" Som bekendt gik det også galt.Det du viser er sikkert støbt aluminium, og det er stort set umulig ar svejse i. Du kan tegne det op og få det lavet med 3D printer, men forvent ikke at det bliver billigere. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
jhb 805 6780 07-04-2025 23:13 Hvis den kan skille ad, kan du ikke finde en ved en autoophugger og udskifte yderdelen, så nøglen passer?
je_ns 12966 08-04-2025 00:41 Det kan sikkert godt svejses, hvis du finder den rette person. men det ser også ud til låsetappen er bøjet og beskadiget.Har du kikket ebay der kan man ofte være heldig at finde billige reservedele.. Vi prøver igen, i morgen --
OleSørensen Trådstarter 94 08-04-2025 22:28 Tak for svarene, Jeg har sat det midlertidig fast med kabelstrips, men hele låsen vakler og vipper. Den sidder ikke ordentlig fast.Det drejer sig om en Sym Citycom 300i fra 2013. En mc-scooter.Muligheden er også at nøjes med at betale det halve, og kun købe en ny lås og nøgle. Men så skal jeg bruge 2 nøgler fremover: 1 til styrlåsen og 1 til hhv. tankdæksel og handskerum. Rummet under sædet låses op via stylåsen, så det er kun når jeg skal tanke eller bruge det lille handskerum at jeg skal bruge den gamle nøgle. Men det er ikke helt optimalt. Især hvis den skal sælges, hvem gider købe sådan noget rod.Der er stort set ikke er solgt nogen af min mc-scooter i DK, så tror jeg ikke ophugger giver noget resultat. Og Ebay... hmm de er ikke specielt billige, især ikke fra USA. Annonce
je_ns 12966 08-04-2025 22:39 Hvis du køben en ny lås, burde det være muligt at flytte din gamle låsecylinder over, så du kan bruge dine gamle nøgler. Vi prøver igen, i morgen --
jhb 805 6780 08-04-2025 22:40 Det burde vel kunne limes, hvis det samtidig bliver forstærkes, der er som det ser ud på foto, plads til noget jern/ stål i "hulrummet".Men limfladerne skal være helt rene, limen skal være tokomponents lim.
OleSørensen Trådstarter 94 08-04-2025 23:33 je_ns skrev den 08-04-2025 22:39:36Hvis du køben en ny lås, burde det være muligt at flytte din gamle låsecylinder over, så du kan bruge dine gamle nøgler.Ja det ville være perfekt hvis cylinderen kan tages ud. Det ved jeg ikke om den kan, ej heller hvordan det skal gøres?Hvor fandt du den låsecylinder henne som er på billedet?Forskellen på min låsecylinder er, at der er indbygget funktion til at åbne sædet også. Et kabettræk når man drejer nøglen mod uret.
OleSørensen Trådstarter 94 08-04-2025 23:38 jhb skrev den 08-04-2025 22:40:51Det burde vel kunne limes, hvis det samtidig bliver forstærkes, der er som det ser ud på foto, plads til noget jern/ stål i "hulrummet".Men limfladerne skal være helt rene, limen skal være tokomponents lim.Hvis lim alene kunne holde nogenlunde, så vil jeg være ok tilfreds. Jeg låser altid scooteren med kædelås alligevel, så det er ikke 100% vigtigt om styrlåsen er den stærkeste. Bare sålænge den sidder ordenligt fast under kørsel.Hvorfor man brækker en styrlås op på en scooter der er låst fast med kæde, det er lidt spøjst. Måske for at komme tilbage en anden dag og fjerne kædelåsen... who knows.
je_ns 12966 09-04-2025 00:10 OleSørensen skrev den 08-04-2025 23:33:51je_ns skrev den 08-04-2025 22:39:36Hvis du køben en ny lås, burde det være muligt at flytte din gamle låsecylinder over, så du kan bruge dine gamle nøgler.Ja det ville være perfekt hvis cylinderen kan tages ud. Det ved jeg ikke om den kan, ej heller hvordan det skal gøres?Hvor fandt du den låsecylinder henne som er på billedet?Forskellen på min låsecylinder er, at der er indbygget funktion til at åbne sædet også. Et kabettræk når man drejer nøglen mod uret. Det var nu mest som et eksempel, men det var her LINK Vi prøver igen, i morgen --