Revner og løst puds over vinduer/døre

Hej alle

Jeg har taget tapet ned i en gammel lejlighed og fundet en del løst puds og revner i pudsen over et par vinduer og en dør.

Det er en gammel bygning, opmuret med kalkmørtel og puds samt træoverliggere over døre og vinduer, og den løse puds er hovedsageligt beliggende over disse vinduesoverliggere af træ.Den løse puds strækker sig over en del større område end det der man kan se allerede er banket ned på billederne.

Mit spørgsmål er hvad den rigtige måde er at reparere dette på så det holder?

Jeg har overvejet om man kunne banke den løse puds af, og så evt bygge op igen med hæftemørtel og armeringsnet så pudsen holder og revnerne ikke kommer igen?

Er der en murer på linjen som kan give nogen råd?

Mange tak!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ja - men inddækninger over vinduer hvor der ikke er murede overliggere er altid problematiske ift revner.

Hønsenet i flere lag og slået fast imod træet med kramper var det man historisk har brugt som armeringslag, idag bruges pudsenet men den oprindelige løsning er ca. ligeså god.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svaret BOFH

Jeg har anskaffet mig armeringsnet i glasfiber som er beregnet til pus. Det ligner det her: Pudsningsnet, glasfiber . Er pudsenet i ståltråd bedre?

Lige i forhold til fremgangsmåde: Hvor meget puds skal man slå af? Skal kun det løse puds bare bankes af og så ligger man armeringsnet der, eller skal man fx banke mere af så man også når de omkringliggende mursten og så lægge armeringsnettet så det ligger henover overgangen mellem træoverliggeren og mursten?

Jeg har noget NHL hæftemørtel jeg tænker at bruge, men der står at den totale lagtykkelse skal være 6-8mm. Jeg skal dog helt op på ca 10-12mm for at nå i niveau med det omkringliggende puds, så må lige høre producenten om det kan lade sig gøre...
Det net du har er til armering af facadepuds, ved ikke om det kan bruges til formålet, tror umiddelbart det er for blødt og vil bugte sig for meget + maskestørrelse gør det bliver svært at få mørtel presset igennem så det kan få fæste rundt om nettet og i underlaget.
Alt puds skal bankes ned, ny armering slåes fast med overlæg ind på tilstødende væg. Der skal ssv bruges flere lag og det skal fastgøres lidt stramt så der ikke er fremspring når du begynder at trække mørtel på.
Metoden er alt i alt ca den samme som i denne film. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis