LK underlag traditionel eller Softline

Jeg skal sætte nogle 1 modul stikkontakter op i underlag med udvendig kabelføring. Det er et sted, der ikke er umiddelbar synligt, så det har ikke den store betydning hvilket underlag jeg bruger, men jeg vil helst bruge Softline.

Jeg har aldrig arbejdet med softline-typen, så jeg har et par spørgsmål. Jeg får brug for et par samlemuffer bag stikkontakten. Et sted kommer kablet bagfra.  

Er der den samme plads i begge typer underlag?

Hvis jeg vælger høj Softline og sidejord, er pladsen cirka den samme?

Har Softline underlag nogle fordele eller ulemper?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Softlineunderlag (dyb model): 49mm dybe
alm underlag: 30mm dybe med høj ramme -> 51mm dybde
Så det er umiddelbart det samme i dybden. Sof t er softline jo en del mer ei bredden pg intern "spildplads"
Fordele ved softline underlagene er vidst at der er skruetårne - så indsatste uden klostikekr kan anvendes. De er dog også lidt dyrere.

Sidejod stikkontakt: 39mm dyb
Alm dansk: 20mm dyb
Schuko: dybere men primært ikke inde i dåsen/underlag men stikker længere ud fra væggen over rammens kant. SÅ dybde i dåse/nderlag passer ca med sidejordsversionen

Hvis du vil have mere plads til samlemuffer så kan du jo bruge 1,5M underlag + 0,5M blænddæksel + 1M udtag(sidejord). Og så have samlemuffen og indgang fra kabel ved blænddækslet

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Oftest er der ikke behov for samlemuffer i stikkontakt underlag. Men en enkelt kan placeres i "hjørne" så der kan blive plads selv om dybden siger noget andet

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Den ene skal "fjernstyres" fra en afbryder længere nede af "linjen", så jeg har brug for at sløjfe fasen videre. Jeg plejer at bruge traditionelle samlemuffer med skrue. Så der hvor der sker mest er der 3-leder ind, 5-leder videre og 1 samlemuffe. Jeg ved det er på grænsen med 1 modul underlag. Jeg ville sikre mig at designet af Softline ikke gør at det bliver endnu mere presset.
Jeg bestilte nogle 1 modul Softline underlag med ekstra dybde, men monterede almindelige danske grisetryner med jord. De underlag har et stort irritationsmoment. Stikkontakten klikkes fast i rammen med 8 kliklåse (2 i hver side). Er den først sat i rammen, er den umulig at få ud uden at ødelægge rammen. Stikkontakten holdes fast i underlaget på sædvanlig måde med klostykker og skruer.

Jeg købet også et 1-1/2 modul i normal dybde. Der er der kun 2 kliklåse til hver stikkontakt/afbryder. Så de kan let skilles ad.

GodeVen skrev den 14-04-2025 09:24:09

Jeg bestilte nogle 1 modul Softline underlag med ekstra dybde, men monterede almindelige danske grisetryner med jord. De underlag har et stort irritationsmoment. Stikkontakten klikkes fast i rammen med 8 kliklåse (2 i hver side). Er den først sat i rammen, er den umulig at få ud uden at ødelægge rammen. Stikkontakten holdes fast i underlaget på sædvanlig måde med klostykker og skruer.

Jeg købet også et 1-1/2 modul i normal dybde. Der er der kun 2 kliklåse til hver stikkontakt/afbryder. Så de kan let skilles ad.

har du mulighed for at tage et par billeder af problemstillingen? Er inde i selv at skulle vælge noget og hvis det er totalt bøvlet er det jo ikke så fedt :-(

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Jeg kan desværre ikke vise dig billeder, da de ikke er monteret i mit hjem. De er ikke total bøvlede at arbejde med, men det er et irritationsmoment at man ikke kan tage rammen af igen. Da jeg modtog mine varer tjekkede jeg dem lige ud og samlede en, inden jeg begynte selve monteringen - som man nu gør med noget nyt. Da jeg ikke kunne skille den ad, måtte jeg montere ledninger med rammen på. Da rammen også er den udvendige side af dåse og jeg havde den dybe model, var det lidt besværligt at få ledningerne i.

Man skal først skrue bagplade fast. Trække ledninger, montere stikkontakt/afbryder og forbinde. Og til sidst presse ramme/sider på. Det er udmærket i den rigtige rækkefølge. Man kan godt skrue stikkontakten af igen, men rammen hænger fast.

Dette en 1 modul Softline. Det ene af de to "tårne" til kontaktens klostykker ses i bunden af billedet (man vil normalt have dem i siderne). De sidder fast på bagpladen.
https://www1.lk.dk/katalog/foto/jpg/503D5510.jpg
Alt det yderste man ser, er rammen og kan tækkes af bagpladen. Til højre kan 2 af 8 kliklåse ses, man kan også se de 2 i bunden, når man ved hvordan de ser ud.  

Jeg skrev i sidste indlæg at jeg også havde en 1½ modul Softline. Det var forkert, det er en 2½, altså 1½ plus 1.

GodeVen skrev den 14-04-2025 11:37:47

Jeg kan desværre ikke vise dig billeder, da de ikke er monteret i mit hjem. De er ikke total bøvlede at arbejde med, men det er et irritationsmoment at man ikke kan tage rammen af igen. Da jeg modtog mine varer tjekkede jeg dem lige ud og samlede en, inden jeg begynte selve monteringen - som man nu gør med noget nyt. Da jeg ikke kunne skille den ad, måtte jeg montere ledninger med rammen på. Da rammen også er den udvendige side af dåse og jeg havde den dybe model, var det lidt besværligt at få ledningerne i.

Man skal først skrue bagplade fast. Trække ledninger, montere stikkontakt/afbryder og forbinde. Og til sidst presse ramme/sider på. Det er udmærket i den rigtige rækkefølge. Man kan godt skrue stikkontakten af igen, men rammen hænger fast.

Dette en 1 modul Softline. Det ene af de to "tårne" til kontaktens klostykker ses i bunden af billedet (man vil normalt have dem i siderne). De sidder fast på bagpladen.
https://www1.lk.dk/katalog/foto/jpg/503D5510.jpg
Alt det yderste man ser, er rammen og kan tækkes af bagpladen. Til højre kan 2 af 8 kliklåse ses, man kan også se de 2 i bunden, når man ved hvordan de ser ud.  

Jeg skrev i sidste indlæg at jeg også havde en 1½ modul Softline. Det var forkert, det er en 2½, altså 1½ plus 1.

Hmm ja det kan jeg godt se. Du har nok lige sparet mig for bøvl. Tak for det! Elektrikeren var heller ikke begejstret for dem. Men nok snarere fordi han ikke lige havde dem i vognen. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis