facade isolering kondens.

Hej

Jeg har købet et hus fra 1925 som trænger til renovering. Med det skal jeg have efterisoleret hus med facadebatts på ydersiden. 

Ydervæg konstuktion består af fra ydersiden og ind 9 cm jernbeton 7cm hulerum med lægter 5cm brædder rørvæv puds ialt 21 cm. 

Spørgsmål hvad gør jeg ift. dampspærre og dampbremse i det øjeblik jeg efter isolere med 20 cm isoleringbatts udenpå jernbetonen vil der opstå kondens nå det varm møder det kolde.

Overvejer at tage alt pudsen ned på den indvendig side og sætte osbplader op og 2 lag gips. 

Hvad vil i gøre? 

Mvh 
Alexander 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil være en god ide at montere dampspærre inde bag din nye indvendige vægbeklædning, men hvorfor dog 2 lag gips på OSB? Ja det skal nok holde.

Søren O
Hvorfor ikke fjerne nuværende væg, isolere hulrummet, opsætte dampspærre, forskalle så der kan isoleres ~50mm og så to lag gips? Så er der også plads til at installationer mv ikke laver huller i dampspærren og det kan laves så det i dybden matcher nuværende. 
Jeg vil mene at de 9 cm beton virker som dampspærre, så jeg mener ikke at ekstra dampspærre er nødvendig. Det er også derfor at det er rigtigt for dig at isolere på ydersiden. Isolerer du på indersiden får du et problem, da dampspærren (betonen) kommer på den forkerte side. Hvis du isolerer på begge sider, skal den udvendige være mindst dobbelt så god, som den indvendige (reglen om dampspærren højest 1/3 inde).
GodeVen skrev den 07-04-2025 11:30:14

Jeg vil mene at de 9 cm beton virker som dampspærre, så jeg mener ikke at ekstra dampspærre er nødvendig. Det er også derfor at det er rigtigt for dig at isolere på ydersiden. Isolerer du på indersiden får du et problem, da dampspærren (betonen) kommer på den forkerte side. Hvis du isolerer på begge sider, skal den udvendige være mindst dobbelt så god, som den indvendige (reglen om dampspærren højest 1/3 inde).

Dette her giver god mening. 

Dette kan være det blot kan nøjes at kører et lag fermacell uden forsatsvæggen?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også