Krone afbryder hjælp - smart afbryder

Hej alle.

Jeg har, hvad jeg selv forstår som værende en krone afbryder til mit badeværelse.
De to tangenter styrer hver deres gruppe spots.

Jeg vil meget gerne skifte afbryderen ud med en smart afbryder fra Aqara som jeg ejer.

Jeg er lidt i tvivl om det kan lade sig gøre og i så fald, hvad jeg skal koble til hvad.

Jeg håber nogle kvikke fagfolk kan hjælpe mig med at installere det korrekt og sikkert.

Mange tak for hjælpen!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De to ledninger i klemmen markeret med pil ind er fasen og skal forbindes til indgangen. De to ledninger i klemmerne markeret med pil ud skal forbindes til udgangen på din smartafbryder.

fase
Hej S Fabrin! Tusind tak for svar. Jeg bliver lidt usikker på hvad indgangene og udgangene på min smart kontakt er… den har følgende: N, L, L1, L2

Håber du kan gøre mig klogere:)
N = nul som ret sikkert er de blå som nu sidder i samlemuffe. 
L = fase som sikkert er de brune og sad i midten i kroneafbryder pil ind
L1 = tændledning og skal være den grå ledning
L2 er den anden tændledning og skal være den sorte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej,
Tak for svar:)

Vil jeg så kunne tage en af de blå kabler ud af muffen og tage det i brug, samt sætte en af faserne i sin egen samlemuffe, og dermed have de rigtige kabler? Er det lovligt at tage ledninger i brug der ellers har været i samlemuffe?

Tak for hjælp.
Hvis de blå er samlet i en muffe, skal du have en mere fra muffen og til N i afbryderen. Det ser ud til at den ny afbryder er med skrueklemmer, så måske kan du samle nullerne i klemmen N. De to faseledninger kan også samles i klemmen L. Forbindelserne til L1 og L2 er så til grå og sort.

fase
Annonce
Hvordan får du plads til Aqara afbryderen i væggen?
Jeg skrev. 
 de blå i     (samme klemme)
de brune i  (samme klemme)
den grå
den sorte
De skal naturligvis hver for sig  i samme klemme, og samlemuffen skal væk. I kroneafbryder sider de brune også i samme klemme (som har 2 huller.)
Jeg har ikke taget stilling til om den passer i indmurings dåsen, men det ser ikke sådan ud, ligesom fastgørelse også vil volde problemer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej både Godeven og ev elmand.

Ev elmand, tak, jeg så godt din besked.

Jeg har slet ikke taget stilling til størrelsen på afbryderen, det var blot for at undersøge. Afbryderen har jeg taget med fra mit gamle hjem.

Jeg må se om det kan lykkedes, når jeg kommer hjem. Ellers ved jeg at både Aqara og Shelly har relæer der muligvis kunne virke og være små nok til dåsen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis