Hvilket lys i mit værksted

Hej alle 
Jeg skal snart bestille ​loft ( påtænker hvid Troldtekt ), men ​inden ​jeg kommer så vidt
Så skal jeg vide hvilket lys jeg skal have op.

Er der nogen der kan supplere med ​ideer og gerne billeder fra eget værksted? 

​Det er en tidligere ​carport der er sat dobbelt dør i og bliver isoleret i loft - ​den er i skel med naboen og har ​kun 2m til loft ( tidligere sad et listeloft)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med så lav loftshøjde ville jeg gå med indbygningsledskinner til troldtekt 
Det er fint med LED lysrørs lamper . De er meget billige og ikke i vejen for noget med placering f.eks. 60 cm fra begge vægge.
Jeg ville nok placere både forskalling og troldtek  imellem bjælker. Det er noget vanskeligere men du kan redde ca. 5 cm i loft højde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Havde godt nok haft tanken om at blotte lidt spær, men er også interesseret i at isolere så meget jeg nu kan.
Der kommer en fjernvarme radiator ind og gulvet er uisoleret så har behov ​for så meget isolering jeg nu kan få.

Er lysstofrør ​ikke 'træls' for øjenene ? Eller er de gode de led man får ​idag
Der er ikke noget værre end at gå rundt i et rum hvor man kan banke hovedet ind i noget, så jeg ville gøre alt for at bevare loftshøjden. Dvs. bygge troldtekten op mellem spærene, og montere forsænkede led paneler.

Selvbygger med stort S. 
Jeg er ikke 2 meter høj så banker ikke hovedet ind i noget ​😉 men ​har selv tænkt tanken.
Dog ​er det også på bekostning ​af isolering ​samt det er mere arbejde i at blotte spær så tror ikke ​det bliver ​aktuelt.
Har os kigget lidt på denne type. Meget billigere og fylder ikke meget. 🤷
Annonce
For 28kr ekstra, kan du få en 600mm lang lampe .   
Jeg bruger 3 af dem, bare til mine tomatplanter. Det lys som hedder "kold" (6400K) er virkeligt koldt og hvidt. 
Du må selv bedømme hvor mange Kelvin du kan holde ud at se på. 
Jeg har lige læst at de anbefaler 4000K som værkstedsbelysning.
De lamper er hel i plastik, en D formet helhed og kan ikke skilles ad. Enderne kan tages af. 
Som på billedet, man kan se igennem lampen, med lyset tændt. 
Jeg har målt 55 grader over hver LED. Jeg ved ikke om det er ok temperatur eller for høj, sådan som de er, uden køling/radiator/alu skinne.
Jeg ville bruge armaturer med lysrør, så skifter man blot et rør, hvis det går i stykker. De kan sagtens være mellem bjælkerne. Sætter man armaturer op med med indbygget LED, skal man være forberedt på at have forskellige armaturer eller skifte alle om 5-10 år, når det første ryger.

Til et værksted vil jeg anbefale koldt lys.

Hvis der skal være roterende maskiner, søjleboremaskine, drejebænk eller tilsvarende, bør det være "flimmerfri". Det er normale lysrør og de fleste færdige armaturer ikke. Normal LED belysning kan få roterende ting til at se ud som om de står stille. Det vi dog altid kunne redes med en egnet lyskilde tæt ved maskinen.
Lys fra stofrør kan få maskiner til at se ud som om de står stille. Det er p.gr.a. flimmer fra den 50 hz spænding som vi har på vekselstrøm. De slukker sådan set kortvarig 100 gange kr. sekund. 
Led har jævnstrøm ude i selve lyskilden så jeg kan ikke se at de kan have det problem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er normal blot ensrettet jævnspænding uden udglatning, så de 100 hz vil stadig være der. Hvis det er flimmerfrit lys kræver det ekstra omkostninger til kondensatorer. Hvis det er tilfældet, skal producenten nok skrive det (flicker free).

Det her bliver uden tung maskineri, blot et lille hobby værksted hvor jeg skal skrue i mc
Det vil blive LED lys, det blot hvilken vej jeg skal gå
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis