Hjælp mig med at identificere min hæk - Og få den tæt

Hej alle I haveeksperter,

Jeg er ikke en ekspert i en have, men det skal ikke afholde mig fra at få min hæk dejlig sund og tæt. Vi købte et hus sidste år i maj, og er omkranset af måske 120 m hæk.

Det er en hæk som er meget svær at få tæt (kan jeg se hos alle naboerne) Den har pigge. Hækken skyder/vokser godt i højden men mangler altså tæthed.

Hvis I ikke umiddelbart kan gætte hvad det er for en hæk (nej, det er ikke Berberis) så må vi tale mere generelt om hækpleje. Jeg har følgende spørgsmål:

- Er det godt for alle hække at blive klippet 50 for neden og 30 for oven ?
- For optimal vækst er det så bedre at klippe to gange om året ?
- Hvornår skal den klippes om foråret og efteråret for at gro mest ?
- Kan der gødes for forøget vækst ? Med hvad ?
- Jo mere den klippes ned i højden, jo kraftigere bliver den ! Er det rigtigt ?

Har I andre gode "fif" for at lukke hækken til ?

"Haveeksperten"
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, så må jeg jo være superekspert... :wink:
Havde samme problem med en 60 (?) år gammel hæk, som absolut ikke var tæt (vi havde faktisk dødsdømt den). Vi turde ikke klippe den helt ned, men tog i stedet ½ meter af dens 2 meter i højden og klippede den helt ind på begge sider, fjernede alle "ukurante" skud (dem, der går på tværs i hækken). Resultatet allerede året efter var fantastisk - sidst på sommeren var langt de fleste af de kæmpe huller næsten væk og den skød som vild og vanvittig. Vi glæder os til i år.

Stor længdevækst kunne betyde mirabel? Men det kan du vel se på bærrene?

Mvh.

Jan R.
Hej JanR

Nej det er ikke Mirabel - Desværre m.h.t. bærrene.

Jeg tror at jeg prøver at gå hårdt til den med hæksaksenbåde for oven og i siderne for at se om der er liv i hækken.

Tak for svarene både i hus og have. Claus
Det kunne være tjørn, - vores tjørn følger desværre samme mønster, men mon ikke nogle af haveeksperterne kan se dte, hvis du lægger et par billeder ind?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Dette er et nærbillede og et "oversigtsbillede" af den omtalte hæk. Da der selvfølgelig ingen blade er på, kan det være svært at bruge til noget - Måske er det tydeligt nok ?

Claus
Det må absolut være en tjørn, og den ser ud til at være en del år gammel...
Men hvormeget den skal skæres tilbage før den igen bliver tæt ved jeg ikke..
Men mon ikke der er en ekspert her på siden der kan hjælpe med et godt svar.. Ellers slå op i havebøger omkring hæk.

MVH Njord
Nedskæring skal foretages i Januar måned. Nedslæres til ca. 5/10 cm. Event. giv kalk i januar og gødning i april måned. Hvis første års skud studses i forskellig højde følgende januar, bliver forgreningen større og således tættere nederst. Der kan IKKE plantes nye småtjørne i huller. Nye planter vil ikke gro i den samme jord. Dette er med held gjort på 60 år gamle tjørnehække. Held og lykke med det.
Hilsen Sniffer
Ps. jeg har ca. 200 m. på 37 år

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis