Er borebillers normalt at have i huset?

Jeg har her i foråret flere gange stødt på borebiller i huset. Jeg vil tro en 7-10 gange her i løbet af marts/april har jeg stødt på en borebille et sted i huset. Jeg har slået den ihjel og smidt den ud. De andre i huset har også set nogle borebiller ind imellem.

Er det normalt? Eller er det tegn på at der faktisk er borebiller som skader husets konstruktion?

Jeg har ikke set "boremel" nogen steder.

Men spær og bjælker i huset er ikke umiddelbart til komme til at inspicere...

Der er en brændestabel op ad husets ene gavl. Og der er vinduer tæt på. Det sandsynligt at der lever masser af borebiller i træet - måske kan de bare flyve ind af vinduer osv. Det er måske ikke et problem så længe de ikke finder et sted at lægge æg/larver?

Med andre ord: Bør jeg foretage moget noget på baggrund af det jeg har observeret - eller er det normalt nok?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
brænde op af hus mure er generelt en dårlig ide

borebiller lever i sommer halvåret og lever jo som sagt af træ så tror det er umuligt og sikre sig imod, de områder der er ramt kan man sprøjte med et middel mod dyrene som lever af træ .
jetdirect skrev den 05-04-2025 12:34:39

brænde op af hus mure er generelt en dårlig ide

borebiller lever i sommer halvåret og lever jo som sagt af træ så tror det er umuligt og sikre sig imod, de områder der er ramt kan man sprøjte med et middel mod dyrene som lever af træ .

Jeg var ikke klar over, at det var et problem at have brænde op ad husmur. Hvorfor er det, at brænde op ad husmur er en dårlig ide?

Jeg har ikke set nogen områder i huset som er ramt af borebiller.
Det er derfor jeg vil høre, om det bare er normalt nok at borebiller kan flyve inden for og så lede efter noget?

Der er ikke rigtigt nogen steder der er ubehandlet træ eksponeret indenfor. Dvs. der er nogle steder hanebånd er fritlagte, men de er malede. Så kan billerne vel ikke komme igennem og lægge æg?

Træ op af mur kan give skimmelsvamp og lignende.
johnm skrev den 05-04-2025 13:41:01

Træ op af mur kan give skimmelsvamp og lignende.

Åh. Det var jeg ikke klar over. Jeg lærer noget nyt hver dag :-)

Så må jeg nok have bygget et brændeskur... Men det er nu ikke så meget brænde. Det er kun stablet op til ca. 75cm højde. Så jeg tror, at det kan få masser af luft bagved... 

Hvad skal skimmel egentlig leve i? Fordi selve murværket er jo tegl og mørtel. Her kan skimmel vel ikke leve?

Eller mener du det kan give skimmel på indersiden?

https://www.bolius.dk/aegte-hussvamp-en-af-husets-store-fjender-18582
Annonce
johnm skrev den 05-04-2025 14:52:37

https://www.bolius.dk/aegte-hussvamp-en-af-husets-store-fjender-18582

Linket virker ikke 

Virker fint hos mig
johnm skrev den 05-04-2025 23:24:38

Virker fint hos mig

Det nye link fra jetditect virker. 

Men forstår ikke lige hvorfor husvamp skulle være relavant her. Der er jo ikke noget træ i en murstensvæg.

Vil også stadig gerne have svar ang borebillerne. 
Du læser ikke hvad der står. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også