Fase til nul i kontakt

Jeg har udskiftet eksisterende afbryder til vores køkken LED spots med en nordtronic dimmer. 
Umiddelbart ok men der er en ting omkring min eksisterende installation som jeg ikke forstår og som jeg måtte videreføre i min nye installation for at få det til at virke. 
Mit spørgsmål går på hvorfor at fasen og nul skal sættes sammen som de var det i den oprindelige opsætning? (Man kan ane den brune ledning nederst på dobbelt stikkontakten på billede). Kan det virkelig være rigtigt at gøre det sådan, og hvad hedder sådan en opsætning hvis  jeg gerne vil lære mere om det?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at det er en “fusker installation” hvor der er brugt de ledninger der “var på lager”, så farverne siger ikke noget om hvad den enkelte ledning bruges til. Du har fået det til at virke, så problemet er egentlig løst, og det er lovligt. Vil du have funktionerne klarlagt, skal du finde ud af hvad hver enkelt ledning bruges til. (Tændledning, fase og nul).

Søren O
Det er nu "knap nok" lovlig. Der er nu krav om at hvis der bruges nulleder så skal denne være blå. 
 Den brune stump ledning fra Nul nederst og op til afbryder er dobbelt konfekt da der allerede er nul forbindelse fra samlemuffen. Det er heller i fasen som bruges til afbryder. . 
 Det er helt sikkert en fusker installation. Både før og nu 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg var for et års tid siden sikker på at blå leder kun måtte bruges som nul, og indgik et vædemål. Jeg måtte bøje mig, da det ikke forholdt sig sådan. Det glæder mig dog at der er strammet lidt op, så der nu SKAL bruges blå som nul, men blå kan vel stadig bruges som f.eks. tændledning?

Søren O
Hvis man monterer en 3 faset motor med 4 leder kabl, så må blå gerne bruges som fase. Men når der er tale om nulleder i en installation, så skal denne være blå ved Nyerere installationer. Det gør jo ikke de gamle installationer ulovlige med sort som nul. 

Tak for jeres svar. Det er muligt at der er rod med farverne og det skal der selvfølgelig rådes bod på.
Men sagen er også at dæmperen skal have fase i den venstre indgang, og det får den så fordi dimmeren virker jo, så dét jeg ikke forstår er hvorfor jeg skal kombinere (kortslutte) fase og nul... det virker ikke logisk...
Tegning viser ingen kortslutning af fase og nul. De små prikker på ledning symboliserer samling medens krydsning af streger uden prik symboliserer uden samling.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis