Asbest eller ej?

Hej Kære Forum

Jeg er ved at renovere loftet på vores 1 plans hus, og er stødt på noget gammel glasuld og noget brunligt pulver, som jeg er spændt på at høre forummets erfaringer med.

Huset er af ældre dato fra 1943. Loftet er opbygget af puds på rørstrå, brædder i bredde og længderetning, et lag aviser, 5-10mm brun pulver jævnt fordelt, aviser igen, gammel isolering i poser, brædder og sidst 100mm nyere isolering.

Jeg er nysgerrig på om andre har stødt på brunlig pulver i loftsrum og om den gamle isolering i poser er giftigt materiale?
Jeg har sendt pulveret til asbestprøve, og venter svar.

Jeg er spændt på at høre forrummets respons og om i har kendskab til de gamle materialer, og om det er noget jeg skal være særlig varsom i håndteringen af.

Mvh

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes det ligner træsmuld, måske fra borebiller, kan se der er ormehuller i træet. (det bør du gøre noget ved, der kan sprøjtes imod dem)

Men prøv om pulveret kan brænde, for kan det, er det ikke asbest...  

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 03-04-2025 20:55:54

Synes det ligner træsmuld, måske fra borebiller, kan se der er ormehuller i træet. (det bør du gøre noget ved, der kan sprøjtes imod dem)

Men prøv om pulveret kan brænde, for kan det, er det ikke asbest...  

"Brændeprøven" er lidt en snyder desværre. Da det meget sjældent er 100% asbest (ofte kun i bestemte rør- og kedelisoleringer). Så er det blandet med andet der er brandbart og asbestindhodlet fx er 10% kan det se ud som om det brænder.

Men ja - ligner rester fra borebiller eller det pap/papirindækning på hver side af mineralulden (hvide) der er forvitret.
Tjek evet ovenover på spær mm om der er borebillespor.

Vær obs på at det gamle (præ-1997) mineraluld ikke er særligt fedt at få på huden og på papiret kategoriseret som mistænkt kræftfremkaldende.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det hvide uld er glasuld med papir på begge sider. Glasulden er af en anden struktur end den nuværende struktur på glasuld.

fase
Jeg synes heller ikke at det ligner. Men godt at få det undersøgt så man ikke ærger sig bagefter.
Kære je_ns, buller27, S. Fabrin og Puggie mv.
Tak for jeres svar og vurderinger. Jeg sendte støvet på laboratorie til asbestundersøgelse. De kunne konstatere at det bestod af plantefibre, kunstfibre og Kiselgur UDEN asbest.

Resultatet var derfor ingen asbest!

God dag til alle.
Mvh Thor
Det er fint at du giver feedback. Det kan hjælpe andre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis