Beskæring af rosen buske?

Bør jeg beskære noget af dette i foråret?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo en smagssag, men du får normalt en flottere busk og blomster i øjenhøjde ved at klippe rosenbuske ned hver vinter/forår, medmindre det er en klatrerose...

Du kan enten gå i gang med beskæresaksen og først fjerne, dødt, sygt og beskadiget ved og derefter tage alle grene ned til samme højde hvor du sikrer dig at det øverste "øje" vender ud fra centrum. Eller du kan gøre som jeg har gjort i mange år: klippe dem ned til 15-20 cm over jorden med hækklipperen og briuge resten af tiden på at nyde en kølig pils i det gode forårsvejr. Jeg kan ikke se forskel på det to metoder når først det er blevet sommer, men er jo så heller ikke den store rosen feinscmecker :)

MAds
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 02-04-2025 20:14:33

Det er jo en smagssag, men du får normalt en flottere busk og blomster i øjenhøjde ved at klippe rosenbuske ned hver vinter/forår, medmindre det er en klatrerose...

Du kan enten gå i gang med beskæresaksen og først fjerne, dødt, sygt og beskadiget ved og derefter tage alle grene ned til samme højde hvor du sikrer dig at det øverste "øje" vender ud fra centrum. Eller du kan gøre som jeg har gjort i mange år: klippe dem ned til 15-20 cm over jorden med hækklipperen og briuge resten af tiden på at nyde en kølig pils i det gode forårsvejr. Jeg kan ikke se forskel på det to metoder når først det er blevet sommer, men er jo så heller ikke den store rosen feinscmecker :)

MAds

Tak for det. Det lyder jo dejligt nemt at bare skære hele busken ned til 20cm højde....

Hvor højt når busken så typisk at vokse på en sæson?

Har du ingen problemer med at noget af busken springer i "vildrose"?

Det er jo selvfølgelig lidt forskelligt, men 50-70cm er ikke usædvanligt på en sæson.

Beskæringen i sig selv fører ikke til at der kommer vildskud såfremt selvfølgelig at rosen er plantet med podepunktet tilstrækkeligt dybt. Det her ligner en veletableret plante, så hvis der ikke er kommet vildskud endnu, så kommer det nok heller ikke. 
Formålet er at få større blomster.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis