Spændingsfald i forlængerledning.

Hej til Jer.
Vi har købt en vertikalskære og der står i brugsvejledningen at en ledning på 50m skal ha et tværsnit på 2,5mm2. Det er en motor på 1600w. er det sådan at motoren kan blive beskadiget af for lille spænding?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af hvilken type motor det er, er det en asykron motor med kondensator, så kan det skade motoren.
Men er det en motor med kul, mener jeg ikke den tager skade..

Vi prøver igen, i morgen --
Ville nu godt turde bruge et 50 m kabel på 1,5, mm2, som jeg regner det så er der et spændingsfal på 6,46 volt...så hvis udgangspunktet er 230 v så havner du på 223,5 v......det skal en motor kunne klare er dit udgangspunkt 210 v så begynder det at knibe...  med ca. 230 plus minus er mest normalt
Hej tak for svar. Jeg ved ikke hvilken slags motor det er. der står bare i speks at det er en elmotor 1600w. Det kabel som jeg har brugt nu er nok kun 0,75 og det er sådan at fruen kan se at det blinker inde i huset når jeg køre med den. Men da jeg ikke har et 50m kabel, har jeg bestilt et nyt på2.5mm2 Så det bliver som det skal være, men jeg var nysgerrig efter om jeg ødelægger noget ved at bruge den indtil det kommer.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Din motor er sikkert lavet til 230 V. Motor med kondensator er normalt noget man laver for at bruge en trefaset motor på en fase og nul altså 230V. Du ødelægger ikke noget ved at starte motoren, hvis motoren starter, men spændingsfaldet er større, når du starter, fordi startstrømmen er flere gange større end driftsstrømmen. Hvis motoren ikke kan starte pga. for lav spænding, kan du ødelægge motoren.
At fruen ser lyset blinke skyldes, at motoren optager en stor strøm specielt i starten.

fase
Hej tak for svar. ja det står jo 230v det går jeg osse ud fra. Men hvorfor går i ud fra at den er med kondensator? Er der kun de to muligheder?  Med kul og kummutator eller med kondensator? Det ville undre mig hvis den var med kul som en gammel boremaskine. Men jeg må nok hellere vente til ledningen kommer for den har faktisk svært ved at starte. Og iblandt slår overbelastningssikringen fra når der kommer for meget mos/græs som den ikke kan komme af med.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
For at en motor på 1 fase ( 230 V ) kan køre skal den have en kondensator, eller kul som i boremaskiner. Og til det formål er det med indbygget kondensator. Men det er helt uvedkommende i den har sammenhæng.
ører du med lang ledning / stor spændings fald så skal motoren trække mere strøm for at holde sig i gang. 
Mere strøm => større spændingsfald så det er en ond cirkel. Når du trækker en højere strøm end den er beregnet til vil den varme mere og over noget tid ødelægges. Men du kan jo mærke på den om den bliver varm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak Erik for en forklaring som jeg kunne forstå.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere